kunst
En sikker vinner
Trygghet er forsikringsselskapet Trygs viktigste salgsvare. Selv kunsten er utstyrt med hjelm.
I Fyllingsdalen i Bergen er forsikringsselskapet Tryg i ferd med å pusse opp sine lokaler. Mens det tidligere fantes mange enkeltkontorer, er det nå åpent landskap som gjelder, og i hver etasje er det et stort fellesareal i midten.
Det er i dette fellesarealet i tredje etasje at bildet som Edna Irene Åsen har valgt, pynter opp. Åsen er facility koordinator i Tryg, og hun synes maleriet er fascinerende.
– Dette bildet er som et kinderegg. Fargene fremhever både innredning og fargevalg i Det Levende Hus, som vi kaller vårt nye nordiske kontorlandskap. Våre verdier har en sentral plass i bildet, og samtidig appellerer det til fantasien, forteller Åsen.
I utgangspunktet hadde Tryg mange bilder, som var blitt innkjøpt over lang tid, forklarer Åsen. Men med oppussingen oppsto et behov for ny kunst.
– Vi hadde bergensbilder, skutebilder og også moderne kunst, men det var enkeltmotiver som ikke ville fungere like bra i våre nye landskaper. Dessuten var svært mange av bildene små, fordi de var kjøpt inn til små kontorer eller møterom. For å få frem det unike med hver etasje, var det nødvendig å investere i ny kunst – hvor en kunstner fikk utsmykningsoppdraget for en hel etasje.
Kunstneren bak maleriet Åsen har valgt, er danske Susanne Aamund. I alt har hun laget ti bilder for Tryg, og alle har trygghet som tema. I bildet kan man se en jenteskikkelse med en hjelm på hodet, og på hjelmen kan man lese Albert Einsteins masseenergilov, E = mc2. Hjelmen reflekterer Trygs visjon om å være Nordens ledende trygghetsleverandør.
– Jeg hadde en god samtale med Susanne Aamund som fortalte hva hun hadde tenkt med bildene. Bildets motiv understreker Tryg sine verdier, og appellerer til tankevirksomhet og nye løsninger. Her på huset har vi blant annet høyt utdannede matematikere som gjør kompliserte utregninger, og vi har jurister med stor spisskompetanse. Maleriet gjenspeiler noe av den kompleksiteten du finner i vår bransje.
Aamund fortalte også om alle rundene hun hadde gått med rødfargen for å få fargen til å stemme med helheten.
– Rødt er jo en farge som går igjen hos Tryg, i logoen, på skiltene våre og i lokalene. Jeg synes det er viktig at utsmykningen passer inn og understreker en helhet, og det har kunstneren lyktes veldig godt med. Fargene i bildet stemmer veldig godt med landskapet her.
Dette er heller ikke et bilde man går fort lei, mener Åsen.
– Du oppdager nye ting hver gang du studerer det, enten det er nye detaljer i bildet i klesdrakten eller nye ideer du kan trekke ut av det. Det synes jeg er spennende. Jeg syntes hun løste utsmykningsoppdraget på en fantastisk god måte, sier hun.
Vi presenterer i samarbeid med Forum for Kultur og Næringsliv kunst som betyr noe for folk på jobben. Denne gang fra forsikringsselskapet Tryg.Har du tips til bedrifter som har kunst på jobb? Send mail tilkunst@kulturognaringsliv.org