tingenes internett
Er din virksomhet godt nok forberedt på fremtiden?
En fersk undersøkelse viser at 81 prosent av verdens bedriftsledere tror at Tingenes Internett er kritisk for deres virksomhets fremtidige suksess. Likevel er det bare 25 prosent som har en tydelig strategi for dette.
En dag, veldig snart, vil vi våkne opp og lure på hvordan vi overlevde i en verden full av «dumme» ting. Hvordan var det den gangen vi eide våre egne vaskemaskiner og andre hvitevarer? Nåtiden blir raskt til gamledager når utviklingen går i turbofart.
Snart vil hjemmene våre være fulle av sensorer koblet til et nettverk. Det samme gjelder kjøretøyene, kontorene og fabrikkene våre. World Economic Forum estimerer at antall tilkoblede enheter vil mer enn dobles i løpet av de neste fire årene. Dermed går vi fra 22,9 milliarder i 2016 til 50,1 milliarder enheter innen 2020. Dette tilsvarer nesten fem tilkoblede enheter per menneske på jorden.
Likevel er dette bare begynnelsen. Velkommen til tingenes internett.
En verden av innsikt
Prisene på sensorer som gjør dumme ting smarte faller nå betraktelig, og de enorme nettverkene som binder enhetene sammen vokser markant. Dette gir uante muligheter, både for oss personlig, i arbeidslivet, for virksomheter og myndigheter. Ved å samle sammen og analysere disse dataene kan vi foreta stadig smartere beslutninger.
Så hva betyr dette for din bedrift?
Stordata er i ferd med å bli det viktigste drivstoffet for det 21. århundret. En investering i å analysere og forstå data i sanntid vil gjøre din bedrift langt mer konkurransedyktig og vil legge grunnlaget for at ansatte kan ta smarte og informerte beslutninger – raskt og uten forsinkelser.
Fra magefølelse til smart planlegging
I undersøkelsen fra Oxford Economics, som er gjennomført på vegne av SAP, svarte altså 81 prosent av verdens bedriftsledere at de tror at tingenes internett er kritisk for deres virksomhets fremtidige suksess. Likevel er det bare 25 prosent som har en tydelig strategi for dette.
Der dagens beslutninger ofte tas basert på magefølelse, eller i beste fall på utdaterte analyser, kan tingenes internett revolusjonere en bedrifts tilnærming til blant annet logistikk, vedlikehold og sikkerhet.
Ta konseptet bysykler som et tenkt eksempel.
Ved å utstyre en bysykkel med en sensor vil man kunne spore hvor sykkelen befinner seg til enhver tid. Ved å samordne dataene i et kart kan dette gi oss oversikt i sanntid over hvor syklene er og hvor de er på vei. Dette legger til rette for smartere planlegging og gir mulighet til å agere når noe uventet skjer.
Smartere bruk og vedlikehold
Med andre ord: Vi kan enkelt se hvor syklene burde ha vært. Analysene, som tilgjengeliggjøres i sanntid, vil gi oss klar beskjed om hvilke stativer som må tømmes og hvilke som må fylles på. I tillegg vil vi kunne få et varsel dersom en sykkel beveger seg utenfor et definert geografisk område, eller blir stående på samme sted over en lengre periode. Dermed får mannskaper mulighet til å hente sykler som er i ferd med å forsvinne ut av systemet, og på veien kan de få informasjon om optimal kjørerute og andre tilsvarende oppdrag i samme område.
Også vedlikehold vil kunne planlegges smartere. Kanskje bør syklene inn på service etter X antall kilometer eller timer i bruk? Kanskje må de syklene som blir lite brukt sjekkes for feil? Ved å ta inn eksterne datakilder, som værdata, trafikkdata og data om luftforurensning, kan planleggingen gjøres enda smartere og vi kan hjelpe brukerne til å ta smarte valg når de bruker syklene.
Bedre kundeopplevelse og reduserte kostnader
Dette relativt banale eksempelet illustrerer hvordan tingenes internett kan gi bedre tjenester, lavere kostnader og mer effektivitet i alle ledd. Gjør du samme øvelse med dine «ting» er jeg sikker på at du vil kunne endre din bedrifts forretningsprosesser og gi et bedre tjenestetilbud til dine kunder.
Smart bruk av tingenes internett kan bedre kundeopplevelsen, redusere tiden det tar før et produkt når markedet, forbedre og effektivisere leverandørkjeden, redusere kostnader og forbedre ansattes effektivitet. Punkter som er svært viktige i et høykostland som Norge.
Nå lurer du kanskje på hva som var poenget med vaskemaskinen i første avsnitt?
Når tingene blir smarte kan vi også endre hele forretningsmodellen. Snart kjøper vi trolig ikke vår egen vaskemaskin, men abonnerer på resultatet (rent tøy) som en tjeneste. Ved hjelp av sensorer kan leverandøren sørge for at vaskemaskinen som er plassert hos deg alltid fungerer og at nødvendig vedlikehold og reparasjoner gjennomføres. Smart for forbrukeren og smart for leverandøren. Det sier seg selv at mulighetene er uendelige.
Det vi ser i dag er bare den spede begynnelsen for tingenes internett. Data samles inn i stadig større grad, men hva bruker vi dem til? Først når dataene analyseres og settes sammen, helst i sanntid, får de verdi. Vinnerne er de bedriftene som klarer å utnytte den tsunamien av data som velter innover oss.