Synspunkt
Er din virksomhet i gang med kunstig intelligens?
De selskapene som omfavner kunstig intelligens nå vil få enorme konkurransefortrinn, i egen bransje og internasjonalt. Desto viktigere at norske bedrifter ikke blir hengende etter, skriver Kimberly Lein-Mathisen.
Kimberly Lein-Mathisen er administrerende direktør i Microsoft Norge.
SYNSPUNKT: En fersk undersøkelse gjennomført av EY på vegne av Microsoft blant 277 bedriftsledere i 15 europeiske land, viser at halvparten tror kunstig intelligens vil ha stor påvirkning på egen bransje.
Da IKT-Norge kommenterte undersøkelsen i Dagens Perspektiv, uttrykte Heidi Austlid uro for at Norge ville miste konkurransekraft sammenlignet med våre naboland. Det er også grunn til uro når danske virksomheter investerer 13 ganger mer i kunstig intelligens enn norske.
Kunstig intelligens er ikke lenger science fiction. Teknologien er tilgjengelig nå, og den er tilgjengelig for alle, uavhengig av økonomi og IT-infrastruktur. Undersøkelsen viser at mange bedrifter – trolig også flere av dine konkurrenter - allerede er i gang med å utforske hvilke muligheter kunstig intelligens rommer av verdiskaping og nye vekstområder.
Men hvordan kommer man egentlig i gang med ny teknologi? Her er fem råd til deg som vil starte arbeidet med kunstig intelligens allerede i dag.
1. Identifiser noen quick wins
Et godt sted å starte er å identifisere de områdene i forretningsplanen der kunstig intelligens kan ha størst potensial for å raskt generere verdi. Med andre ord, automatiser alle prosesser som støtter virksomhetsmålene og som kan automatiseres. Det vil frigjøre tid og energi til å ta tak i det maskiner aldri kan gjøre, nemlig å tenke kreativt sammen med medarbeidere og kunder.
2. Sett retning, og skap mer kaos
Lederens oppgave i arbeidet med så grensesprengende teknologi som kunstig intelligens er å sette retningen. Målet bør være som Nordstjernen, godt synlig men like fullt bevegelig.
Den andre viktige oppgaven til lederen er å slippe kontrollen og tillate mer kaos. Gamle, allvitende hierarkiske modeller vil ikke produsere resultater raskt nok. Suksess forutsetter at kunnskap og ideer bobler opp og på tvers, krysser grenser og bryter ned siloer. Det er krevende, men vil lønne seg. Bedrifter som styres bottom-up innoverer rett og slett raskere.
3. Ha en datastrategi
Det er kanskje innlysende, men ingen selvfølge. Datakvaliteten er grunnmuren som hele satsningen på kunstig intelligens hviler på. Har du ikke gode - og riktige – data som er gjort tilgjengelig, vil du neppe lykkes. Bedriften din trenger en tydelig strategi og struktur for å innhente, verifisere og håndtere data.
4. Innovasjon med kunden i sentrum
Undersøkelsen viser at de mest innovative bedriftene er kundefokusert i sin sjel og kjerne, og har en emosjonelt intelligent kultur. Den smarteste måten å innovere med kunstig intelligens, er å gjøre det i tett samspill med kunder.
Gamle, allvitende hierarkiske modeller vil ikke produsere resultater raskt nok
Etabler avgrensede piloter, med kort syklus og rask læring, som siden kan skaleres opp om de har livets rett. Innovasjon med kunstig intelligens er ikke et prosjekt, men en prosess der ethvert eksperiment er en kime til ny innsikt. I en slik prosess blir det mindre viktig å lykkes hver eneste gang, fordi kunnskapen du får likevel er av stor verdi.
5. Sett menneskene først
Kampen om de beste IKT-hodene i Norge er allerede tøff. Smart bruk av kunstig intelligens krever i tillegg kompetanse fra fagområder som for eksempel sosiologi, psykologi og filosofi. De beste bedriftene, har derfor en kultur der løpende læring står sentralt, og det er trygt å strekke seg ut av komfortsonen. Sett sammen team som lar ulike erfaringer, fag og perspektiver møtes. Ikke bare vil mangfold gi bedre resultater, det styrker også folks tillit til teknologien.
Innovasjon med kunstig intelligens er ingen enkel, rett frem reise. Du vil møte mange opp- og nedturer. Kanskje vil du stille spørsmål om det er verdt risikoen. Selv om heller ikke jeg har en krystallkule med alle svar, vet jeg dette: Aldri har teknologien vært lettere tilgjengelig. Aldri har den vært mer global. Aldri har potensialet i konkurransebildet vært skarpere. Derfor er den største risikoen i arbeidet med kunstig intelligens, å gjøre ingenting.
De som våger, vil vinne.
Lykke til!