etikk og samfunnsansvar

Det ville vært fint om alle seriøse aktører hadde vært medlemmer. Det hadde gjort det enkelt for kjøperne av katalogtjenester her i landet, sier Geir E. Engen i Trygg Katalog.

Ikke la deg lure

- Vårt enkle råd mot å bli svindlet av kataloghaier er å kreve en ordrebekreftelse fra dem. Slikt finnes jo ikke, så med det hører ikke bedriftene noe mer til dem, sier daglig leder Geir E. Engen i Foreningen Trygg Katalog.

Publisert Sist oppdatert

Trygg Katalog har, i samarbeid med Mediebedriftenes Landsforening (MBL), opprettet denne nemnda for at den skal informere om hvilke katalogselskap som har forpliktet seg til følge foreningens retningslinjer og krav. Nemnda er foreningens sekretariat.

Kvalitetssikring

- Kvalitetskravene skal sørge for at bedrifter som kjøper katalogoppføring hos medlemmene vet at de, som minimum, følges disse kravene. Bedriftene som har forpliktet seg på disse retningslinjene, vil ha mulighet til å benytte stempelet Trygg Katalog. Dette vil gi kunder en kvalitetssikring og bidra til å rydde opp i markedet for slike tjenester - og det er noe som fortsatt trengs, sier Engen, som i MBL er fagsjef for området Dokumentasjon og mediekonvergens med hovedvekt på digitale medier og statistikk og har det daglige ansvaret for Nettforum og Mediebedriftenes Klareringstjeneste.

Bedriftsmarkedet

- Godkjenningsnemnda behandler ikke saker som er knyttet opp mot privatmarkedet. Det betyr at privatpersoner må klage saker knyttet til katalogaktører, inn for Forbrukerrådet?

- Ja, privatpersoner har et annet lovverk knyttet til seg enn bedrifter har, og skal derfor bruke Forbrukerrådet. Vi tar bedriftsmarkedet, og det er adgang for alle å rette henvendelser om brudd på kvalitetskravene til oss. Vi kan også, etter eget tiltak, ta opp saker til behandling - og avvise saker dersom de gjelder et forhold som tilsvarer en tidligere klage mot samme virksomhet i sak som er under behandling eller som tidligere er avgjort og som faller utenfor nemndens kompetanseområde, eller er åpenbart uholdbare, påpeker han.

Mest om fornyelse

- Hvordan er saksgangen i slike klagesaker?

- Det er vi som sekretariat som skal motta klagen, skriftlig, samt å veilede klager på dette punktet, om nødvendig. Deretter oversender vi klagen til den virksomhet den gjelder. Når alle opplysninger har kommet fram, lager vi en skriftlig redegjørelse til nemnda.

- Hvor mange slike klager behandler nemnda i året?

- Det er ikke mange, for kundene klager mest på at de ikke skal ha fått varsel om fornyelse av oppføring i katalogene. De aller fleste bli løst på det nivået, for det viser seg ofte at bedriftene faktisk har mottatt slikt varsel, sier han.

Les også Svindel­forsøkene florerer og - Prøver seg hele tiden

Dette er kun et utdrag av artikkelen som var trykket i sin helhet i Ukeavisen Ledelse nummer 21. For å kjøpe denne utgaven, gå til www.buyandread.com

Powered by Labrador CMS