Samfunn
EU mener Norge er et av «verstinglandene»
En ny undersøkelse viser at syv av ti nordmenn har blitt forsøkt utsatt for tyveri på internett i 2020.
Nesten en femtedel nordmenn har lagt igjen kontonummer, personnummer og annen personlig informasjon på en nettside de ikke aner hvem som eier.
– Slik får kriminelle tilgang på alt de trenger for å ta pengene til godtroende mennesker som ikke vet hvem de kan stole på. Vi mener derfor det burde bli enklere å se identiteten aktører på nett, sier Janne Syversen, kommunikasjonsdirektør i Buypass i en melding.
En ny undersøkelse gjennomført av YouGov i samarbeid med Buypass har avdekket årsakene til at nordmenn fortsetter å bli frastjålet penger på internett gjennom nettsvindel, kjent som phishing.
Unge deler sensitiv informasjon
Folk mellom 18 og 29 år er de som oftest legger igjen personsensitiv informasjon på nett. Her svarer 18 prosent ja, nesten dobbelt så høyt som gjennomsnittet.
Til sammenligning deler bare to prosent av de over 60 år slik informasjon på nettet. Den største andelen av delingen kommer fra Oslo, der 16 prosent svarer ja, sammenlignet med seks prosent i Trøndelag, den minste andelen.
– Europa taper hele 256 milliarder kroner på nettsvindel i året og Norge er en av verstinglandene i følge EU. Mange tror de eldre er mest utsatt. Men sannheten er at dette fordeler seg ganske jevnt, uavhengig av personlig forbruksvaner.
– Faktisk er det en liten overvekt av unge voksne uten barn som er mer utsatt. Det skyldes mest sannsynlig at disse handler litt oftere på nett enn andre, sier Janne Syversen.
Tumblr-brukere mest utsatt
Statistikken viser at risikoen for phishing varierer ut fra forskjellige sosiale medievaner.
De som ofte bruker det sosiale mediet Tumblr er mest utsatt. Her svarer 86 prosent at de har blitt utsatt for phishing.
Til sammenligning er andelen 70 prosent hos de som bruker Pinterest hver måned. Tumblr-brukere er også de som desidert oftest legger igjen bankkonto eller personnummer ofte på nettet.
Av dem sier 30 prosent at de har lagt igjen denne typen data på en nettside, uten å vite hvem som eier den. Til sammenligning svarer bare ni prosent Facebook-brukere det samme.