Samfunn

Kaptein Brent Golden, instruktør i 16. Våpenskvadron, taxer en F-35A Lightning II på Nellis Air Force Base 15 januar 2015.

F-35 - fortsatt en katastrofe

For de som venter på at Norges nye jagerfly F-35 skal komme og holde russerne på trygg avstand, kommer det her en ny kalddusj. En ny rapport setter seriøse spørsmålstegn ved verdens dyreste jagerflyprosjekt. Igjen.

Publisert Sist oppdatert

Planen var at prosjektet skulle koste 233 milliarder dollar, eller rundt 1900 milliarder norske kroner. Men i en ny rapport fra det amerikanske forsvarsdepartementets avdeling for operasjonell testing og evaluering går det frem at den totale kostnaden kan komme til å ende på 1,5 billioner dollar. Her blir det fryktelig mange nuller, men i norske kroner er det om lag 12 000 milliarder kroner. Målt i norske statsbudsjett blir det ti år.

Men det største problemet er at flyet fortsatt ikke fungerer. Det amerikanske magasinet Mother Jones har med hjelp av NGO Project on Government Oversigt hentet frem en liste fra den tungleste rapporten som viser alle de største problemene som gjenstår før Norge får nye jagerfly.

Testingen går dårligere enn de sier at den gjør. Når statistikken nå peker i retning av stadig bedre resultater, skyldes dette ifølge rapporten at man masserer tallene og flytter på kravene. Et resultat er at flyene vil være i luften uten er sertifisert system for avionikk eller flyelektronikk.

Direkte utrygt. Høytteknologien som skulle gjøre flyet mer avansert enn alt annet, utgjør i dag seriøse sikkerhetsproblemer. Tanken for drivstoff utgjør en seriøs risiko for å antanne i kamp. Flyet er ikke sikret mot lynnedslag, i dag kan det ikke fly nærmere enn 40 kilometer fra en tordenstorm. Vanlige passasjerfly tåler lynnedslag. Det norske forsvarsdepartementet har tidligere kommentert flere av medieoppslagene om dette.

Hjelm til besvær. Flyets høyteknologiske hjelm med skjerm nedfeldt foran pilotens ansikt skulle kunne gi 360-graders sikt. Men systemet fortsetter å gi en rekke falske alarmer og markerer automatisk falske mål. Upåliteligheten i kombinasjon med flyets design gjør at det er umulig for piloten å se noe som helt bak eller under flyet.

Lappeteppe. I høy hastighet har flyet en tendens til å miste høyde og rulle over på siden, såkalt wing-drop, er kjent problem for flydesignere i en årrekke. For å bøte på problemet har man bygget ut flyet med deler som har nedsatt flyets manøvrerbarhet, aksellereasjon og rekkevidde, ifølge rapporten.

Motortrøbbel. I fjor sommer førte langvarige motorproblemer til at en motor løsnet fra festet og rev et fly i filler. Det ble hevdet at dette var en engangshendelse, men til nå har man ikke fikset problemet. Flyet er antagelig ikke flyvedyktig akkurat nå.

Datatrøbbel. Flyets programmering består av 30 millioner linjer med kode. Men problemer med koden fører for tiden til at navigasjonssystemet ikke fungerer optimalt, falske alarmer fra sensorer og falske markeringer av mål. Operativsystemet er så tungrodd at det trenger nye datamaskiner for å fungere.

Fakta om den norske anskaffelsen av F-35 fra Forsvarsdepartementet:

(Fakta i 2015)

  • F-35 slik det er i dag fløy for første gang i 2006.
  • Over 3000 eksemplarer er planlagt for kunder verden over, flere hundre har blitt bestilt og over 115 er levert.
  • Test og utviklingsfasen (SDD) er nå planlagt ferdistilt i 2017
  • De første to flyene som er ment for trening, er allerede under bygging, og blir levert i USA i løpet av dette året. De neste to leveres i 2016. Anskaffelsen er beregnet å koste 67,9 milliarder reelle 2015-kroner.

(Fakta i 2013)

  • Norge skal anskaffe inntil 52 kampfly av typen F-35 for å sikre at Forsvaret også i fremtiden skal kunne løse sine oppdrag på best mulig måte.
  • Anskaffelsen er beregnet å koste 62,6 milliarder reelle 2013-kroner. De overordnede norske kostnadsestimatene har vært stabile siden 2008.
  • De første fire F-35 som skal brukes til trening av norske mannskaper ble besluttet anskaffet i 2011. De to første av disse skal leveres i USA i 2015 og de to siste i 2016.
  • Regjeringen tok sikte på å gå til Stortinget i løpet av første halvdel av 2013 for å få fullmakt til å bestille de første flyene som var planlagt levert til Norge i 2017.
Powered by Labrador CMS