Næringsliv
Få økt nettsalg med denne strategien
Følger du denne strategien kan du øke respons og salg med flere hundre prosent.
Stadig flere nettbutikker og tjenestetilbydere oppdager at det er store penger å hente fra potensielle kunder som benytter Google som sitt utgangspunkt ved søk etter varer og tjenester.
Det anslås at Google har cirka 20–22 millioner søk hver eneste dag i Norge og at 9 av 10 benytter Google for å orientere seg om varer og tjenester.
Cirka 60 prosent som har orientert seg via Google har allerede gjort seg opp en kjøpsbeslutning før de drar til en fysisk butikk og handler. Salg via internett må derfor ikke kun måles med antall ordre via e-post. Følger du denne strategien kan du øke respons og salg med opptil flere hundre prosent.
1. Opprett unik kampanjeside for dine betalte online annonser.
De aller fleste bedrifter som annonserer for sine produkter og tjenester via annonsesystemet Google Adwords, sender leseren som klikker på annonsen til bedriftens hjemmeside (forside) eller nettbutikkens forside.
Men, skal du øke respons og salg ytterligere, bør du faktisk lage en egen nettside for ditt flaggskipsprodukt (gjerne på eget domene). Jeg kaller slike nettsider for kampanjesider. En kampanjeside bør representere ett (og kun ett) hovedmål som kan være enten direkte salg av ett spesifikt produkt eller tjeneste. Men i enkelte bransjer kan det være mer fornuftig at du velger å samle inn leads (du samler inn kontaktopplysninger for videre oppfølging). Eksempler på leads-strategi kan være bestilling av uforpliktende befaring, prøvekjøring av bil eller påmelding konkurranse.
Slike kampanjesider har ofte flere hundre prosent økt respons sammenlignet mot brukere som ledes mot generelle produktkataloger eller forsiden til en nettbutikk.
2. Markedsfør kampanjesiden.
Nå som du har en konkret kampanjeside for ditt produkt eller tjeneste, bør du opprette relevante annonser som er rettet mot betalte tjenester som Google Adwords, facebook ads, linkedIn , twitter ads osv. Det er viktig at annonsene er så konkrete og spesifikke som mulig. I eksempelet fra Unilabs har de en unik nettside (kampanjeside) for temaet mammografi og alle annonser som lages for denne kampanjesiden har kun dette budskapet som innhold.
3. Bruk remarketing.
Siste prikken over i-en er bruk av det som Google kaller for Google Remarketing. Anayser viser at mellom 90–97 prosent av førstegangsbesøkere til et nettsted kun leser og orienterer seg, deretter klikker man seg videre mot andre nettsider. Med andre ord, av 100 førstegangsbesøkere er det kun 3–10 som utfører et kjøp eller gir fra seg kontaktinformasjon dersom kun handlekurv, ordreskjema eller kontaktskjema er valgene. Med Google Remarketing får du mulighet til å følge opp disse besøkerne med oppfølgingsannonser. De som var inne på din kampanjeside, vil med remarketing kunne se dine annonser «overalt» på ulike portaler, Youtube, nettaviser og så videre.
Det som er spennende med denne formen for remarketing, er at de som klikker på remarketing-annonser har fire ganger høyere konvertering enn de som kun klikker seg inn som førstegangsklikk fra din første annonse. Jeg har sett målinger som viser at 77 prosent av nettbutikkens omsetning var via returnerende besøkere som fra før hadde vært inne på nettsiden men ikke handlet.
Uten remarketing aktivert – kaster du rett og slett bort effekten av budsjettet du bruker for å generere førstegangsbesøkere til din nettside.
Oppsummering
Oppretter du en konkret kampanjeside for et spesifikt tema, produkt eller en tjeneste og markedsfører denne nettsiden med annonser som representerer samme budskap, så vil du allerede her oppleve økt respons og salg for dine førstegangsbesøkere.
Oppretter du i tillegg remarketing-annonser og følger opp dine førstegangsbesøkere kan du øke din respons og salg med flere hundre prosent.
Lykke til med din neste kampanje!