Samfunn
Finland skraper skolemodellen sin
Skolevesenet i Finland vil gå bort fra fag og over til emner.
Selv om Finland i årevis har blitt hyllet for å ha en av verdens beste skoler, med elever som gjennomgående gjør det svært godt på PISA-tester, vil finnene nå selv endre på suksessoppskriften. Det skriver den britiske avisen Independent.
Det radikale forslaget er å gå bort fra rene fag som matte og fysikk og over til undervisning av emner.
– Dette skal bli en stor endringen i det finske utdanningssystemet, sier Liisa Pohjolainen som leder ungdoms og voksen-utdanningen for Helsinki kommune.
Omleggingen er et forsøk på å gjøre utdanningen mer relevant for yrkeslivet.
Fagrettet undervisning som en time med historie på morningen, er allerede på vei ut for 16-åringene på Helsinkis videregående skoler. Og inn kommer hva finnene har valgt å kalle "fenomen-undervisning", eller emneundervisning. For eksempel får elevene innføring i emnet EU gjennom flerfaglig gjennomgang av økonomi, historie, språk og geografi.
Den gamle klasseromsmodellen kastes også ut. Nå skal også finske elever sitte i grupper og løse gruppeoppgaver som krever kommunikasjonsferdigheter.
Reformene har møtt motstand fra lærere og rektorer, ifølge Independent. Mange av dem er spesialistlærere i enkeltfag og finner det vanskelig å skulle bli generalister over natten.
For å komme lærerne i møte har Marjo Kyllonen, byråd for utdanning i Helsinki, tatt til orde for at lærerne samarbeider om undervisningen slik at flere eksperter kan bidra til hvert enkelt emne. Hun vil også premiere lærere som bidrar med ekstra lønn.
Allerede har over 70 prosent av lærerene i Helsiniki fått opplæring i det nye systemet.
Siden de aller første testene av det nye systemet startet for to år siden, viser nasjonale prøver at metoden fungerer.
Nå skal emne-undervisningen gradvis innføres i stadig flere skoler, og fra og med 2020 skal reformen omfatte hele Finland.