Nyskaping

Instagram – en av flere suksesser der ideen ble klekket ut på ferie.

Fire suksesser som ble til på ferie

Det kan være millioner, ja milliarder å tjene på å ta ferie. Bare spør gründerne bak Instagram og Dropbox for eksempel.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge en britisk undersøkelse fra 2014 ble hele en av fem startup-ideer klekket ut på ferie.

Her er noen eksempler i hundremillionersklassen:

Instagram

Kevin Systrom og forloveden var på ferie i Mexico. Systrom hadde på det tidspunktet utviklet en app som het Burbn, men den hadde ikke akkurat tatt av.

På stranden kommenterte forloveden at hun ikke synes feriebildene de tok var gode nok til å legge ut på sosiale medier. Og da fikk Systrom et Aha-øyeblikk: å lage en app for å dele bilder med filter som får bilder til å se bedre ut.

Instagram ble lansert i 2010, og fikk over en million brukere på tre måneder.

I 2012 ble selskapet kjøpt opp av Facebook for en milliard dollar.

Systrom selv tjente 400 millioner dollar på salget og satt som CEO i selskapet han selv etablerte fram til september 2018.

Innocent Smoothie

I 1998 var de tre vennene Adam Balon, Jon Wright and Richard Reed på skiferie.

På ferien fikk de en ide – en smoothie som var sunn, god og etisk produsert og tilgjengelig i dagligvarebutikker.

Det måtte det vel være et marked for? De brukte de neste månedene på å prøve ut oppskrifter og skrive forretningsplan.

Så tok de produktet til markedet ved å stille seg på festivaler og dele ut smaksprøver under et skilt der det sto: «Bør vi slutte i jobbene våre og heller lage disse smoothiene på full tid?» Kundene ga sin stemme ved å kaste den brukte flasken i «ja» eller «nei» boksene, og markedet sa til slutt et tydelig «ja».

Dessverre sa imidlertid mange investorer «nei», og selskapet slet – som så mange andre i samme situasjon – med å få inn kapital den første tiden.

Men så løsnet det, og Innocents sunne smoothies ble en suksess. I 2008 kom Coca Cola inn på eiersiden, og i 2013 solgte gründerne seg ut av et selskap som da var verdsatt til over 500 millioner dollar.

Bør vi slutte i jobbene våre og heller lage disse smoothiene på full tid?

Dropbox

Hva gjør du når du sitter på en lang busstur på vei til ferie og har glemt minnebrikken med alt du trenger tilgang til?

I dag bruker du kanskje Dropbox i stedet for minnepinne, men det er fordi grunnleggeren Drew Houston en gang satt på en lang busstur, og hadde glemt minnepinnen.

På bussen fra Boston til New York hadde den nyutdannete teknologen tenkt å jobbe med noen forretningsideer han hadde. Men hadde altså ikke tilgang til dem, fordi han hadde glemt minnepinnen. Igjen. Frustert begynte han skrive noen linjer med kode på bussen, som senere ble til Dropbox.

I mars 2018 gikk selskapet på børs, i august 2018 var selskapet verdsatt til over 12 milliarder dollar.

HotelsTonight

Før han skulle begynne studiene på handelshøyskole tok Sam Shank en ferie på Costa Rica

En ferie som ga mersmak.

– Jeg sa: «Dette er fantastisk. Jeg vil gjøre mer av dette. Hvordan kan jeg gjøre mer av dette?», forteller Shank i et intervju med Entrepreneur.com.

Etter å ha fullført studiene startet han flere oppstartsselskaper innenfor reise – og endte med å stase tungt på HotelsTonight, en side der man kan bestille hotell i siste liten til en rimelig penge.

I våres ble selskapet kjøpt opp av giganten AirBnb for en ukjent sum, men for to år siden ble selskapet verdsatt til 423 millioner dollar.

Jeg vil gjøre mer av dette. Hvordan kan jeg gjøre mer av dette?

Apropos AirBNB – de to grunnleggerne Joe Gebbia and Brian Chesky fikk ideen hjemme – da de så behovet for å tilby overnatting på stuegulvet.

Så om du ikke får en milliard-ide i fellesferien finnes det fortsatt muligheter hjemme i stua til høsten.

Powered by Labrador CMS