Samfunn

Passasjerskipet «Future of The Fjords,» bygget av Brødrene Aa for rederiet The Fjords, ble kåret til Årets skip i år.

Fjordinnovasjon løper fra infrastruktur på land

Norge har subsidiert bygging av langt flere el-ferger enn ­infrastrukturen tåler. Nå varsler regjeringen vriding i støtteordningene.

Publisert Sist oppdatert

På tre år har statsforetaket Enova brukt halvannen milliard kroner på fartøysinnovasjon, verftsstøtte og støtte til utvikling av «grønne» ferjer.

Det har resultert i praktskip som hybriden «Vision of the Fjords» og det helelektriske søsterskipet «Future of the Fjords», som vant prisene for Årets skip på verdens største skipsmesse i henholdsvis 2016 og 2018.

Samtidig har det blitt brukt opp mot en halv milliard på landstrømanlegg. Ifølge en områdegjennomgang fra februar gjennomført av DNV GL og Menon på oppdrag for regjeringen, beskrives støtteordningene fra Enova til dette formålet som viktig.

Men for at havnene og den landbaserte infrastrukturen skal møte de høyteknologiske skipene som rulles ut i høyt tempo, må investeringene økes, innrømmer statssekretær Atle Hamar i Klima- og miljødepartementet.

– Volumet på kontraheringer av elferger som i disse dager blir bygd, kommer til å øke veldig i 2020 og 2021, sier han.

Han varsler derfor en vridning i støtteordningene. Der pengene før gikk til nye skip, skal infrastruktur vektlegges fremover.

– Det er noe vi har med i eierdialogen. Det har blitt brukt veldig mye til innovasjonsdelen. Men nå skal vi se på om vi ikke må øke innsatsen på infrastrukturen også, sier Hamar.

Powered by Labrador CMS