Velferd

FRIVILLIG INNSATS: I normale tider gir frivillige i Seniornetts lokalforeninger personlig datahjelp til eldre. Her er det Alireza Amiri som gir råd og veiledning til Birgitt Færden.

Flere eldre ber om datahjelp etter koronautbruddet

Seniornett opplever økt pågang fra eldre som trenger datahjelp. Mange vil ha hjelp til kommunisere med familie og andre via videofunksjoner på nettet når de ikke kan møtes fysisk.

Publisert Sist oppdatert

I mer enn 20 år har Seniornett Norge arbeidet for å styrke den digitale kompetansen til eldre. Foreningen har om lag 9.000 medlemmer og 230 lokalforeninger rundt omkring i landet som gir sårt tiltrengt datahjelp.

Om lag 20.000 eldre deltok i fjor på kurs, temamøter og veiledning i regi av organisasjonen.

Seniornett sentralt driver en veiledningstjeneste på telefon som i fjor mottok drøyt 9.400 henvendelser. Det betyr at de i gjennomsnitt hadde 37 henvendelser om dagen.

Stans i lokal virksomhet

Koronapandemien har fått store konsekvenser for organisasjonens virksomhet, forteller generalsekretær Kristin Ruud.

Vi får spørsmål om hvilke programmer de kan bruke, om hvor de finner kamera og mikrofon.

– Lokalforeningene er kjernen i vår virksomhet. De arrangerer blant annet datakurs og temamøter, og noen gir én-til-én-veiledning. Men nå har de vært nødt til å innstille dette arbeidet, sier Ruud til Velferd.no.

Mange av de frivillige i lokalforeningene er selv eldre og i risikogruppen, påpeker hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Foto STANS I LOKALT ARBEID: Seniornetts lokalforeninger arrangerer datakurs og temamøter, og noen gir én-til-én-veiledning. Men nå har de vært nødt til å innstille dette arbeidet, forteller generalsekretær Kristin Ruud i Seniornett Norge. (Foto: Curt Hjersted)

Flere ber om hjelp på telefon

Samtidig som det meste av den lokale aktiviteten har stanset opp, opplever Seniornett sentralt økt pågang fra eldre som ringer for å få datahjelp.

– Seniornett sentralt har hele tiden tilbudt hjelp og veiledning på telefon, men det er flere som ringer nå. Og folk spør om andre ting enn før, sier Ruud.

Mange er opptatt av å kunne kommunisere med familie og andre via videofunksjoner på nettet når de ikke har mulighet til å møtes fysisk.

– Vi får spørsmål om hvilke programmer de kan bruke, om hvor de finner kamera og mikrofon, og om hvordan de slår på mikrofonen. Vi får også spørsmål om podcast fra medlemmer som har behov for underholdning, forteller generalsekretæren.

Ekstrabevilgning fra staten

Kommunal - og moderniseringsdepartementet har nå besluttet å gi Seniornett Norge et ekstratilskudd på 500.000 kroner, slik at organisasjonen kan øke kapasiteten på telefontjenesten.

Det er veldig mye vi kan gjøre ved hjelp av teknologien, som å handle mat og få den levert på døra, eller snakke med legen i stedet for å dra til legekontoret.

– Mange av oss føler oss mer ensomme enn vi pleier siden vi ikke skal møtes fysisk. Men vi kan fortsatt møtes på nettet. Vi gir derfor Seniornett ekstra midler slik at eldre som trenger hjelp til å gjennomføre videosamtaler med barnebarn eller venner, eller trenger opplæring i andre digitale verktøy, enkelt skal kunne få den hjelpen de trenger, sier distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland i en pressemelding.

– Det er veldig mye vi kan gjøre ved hjelp av teknologien, som å handle mat og få den levert på døra, eller snakke med legen i stedet for å dra til legekontoret. Med disse midlene kan Seniornett Norge bistå mange flere til å bruke de tjenestene og mulighetene som finnes på nettet, sier Helleland..

Generalsekretær Kristin Ruud er glad for ekstrabevilgningen Seniornett nå har fått fra regjeringen.

– Det vil gjøre oss i stand til å takle den økte etterspørselen etter datahjelp, sier hun.

Det handler ikke bare om å være på nett, det handler også om digital dømmekraft.

Stort behov

Uavhengig at koronapandemien er det et stort behov blant eldre for hjelp til å takle den digitale hverdagen.

Ruud forteller at 200.000 nordmenn har reservert seg mot digital kommunikasjon med det offentlige, men at det er langt flere som ikke har tilstrekkelig digital kompetanse.

– Det handler ikke bare om å være på nett, det handler også om digital dømmekraft, for eksempel om å være i stand til å gjenkjenne falske nyheter, påpeker hun.

Det er gjerne når man blir pensjonist at man opplever at IT-avdelingen ikke lenger er der.

Er eldres IT-avdeling

Ruud forteller at hovedtyngden av medlemmene i Seniornett er pensjonister.

– Når folk er i jobb, klarer de seg. Det er gjerne når man blir pensjonist at man opplever at IT-avdelingen ikke lenger er der. Da blir vi IT-avdelingen.

Medlemmene i Seniornett betaler 350 kroner i årskontingent, og da har de tilgang til ubegrenset ubegrenset datahjelp på telefon.

– Kjøper du PC i en butikk kan du inngå en supportavtale, men det kan være dyrt. Vi er et alternativ, sier Ruud.

Selv om organisasjonen heter Seniornett, understreker hun at organisasjonen ikke opererer med noen nedre aldersgrense.

– Vi tar gjerne imot yngre folk som trenger hjelp. Er du for eksempel 50 år og uføretrygdet, er du velkommen som medlem, forsikrer generalsekretæren i Seniornett Norge.

Powered by Labrador CMS