Samfunn

Administrerende direktør i Flytoget, Linda Bernander Silseth, skal gå av og etterlater seg et selskap med gode tall.

Flytoget selger mer og tjener mindre

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke måtte politiet rykke ut for å ta hånd om to gutter som kastet stein på Flytoget. Det var glemt fredag da avtroppende konsernsjef Linda Bernander Silseth kunne presentere Flytogets høyeste omsetning noensinne på 960 millioner kroner og et resultat før skatt på 235 millioner kroner.

Fakta om Flytoget i 2015

  • Punktlighet 97 %
  • Regularitet 99 %
  • Kundetilfredshet 97 %
  • 6,6 millioner passasjerer
  • Omsetning 960 MNOK
  • Resultat før skatt 235 MNOK

Kilde: Flytoget

Flere planer

Selskapet har planer også etter at Silseth Bernander gir seg. Ifølge en pressemelding i selskapet signerte Flytoget konkrakt med den spanske togselskapet CAF i 2015. Dette er den største investeringen selskapet har gjort siden oppstarten. Selskapet er også i gang med arbeidet med et nytt billett- og betalingssystem og et prosjekt for sanntidsdata som er individuelt tilpasset slik at de reisende får informasjon når det er relevant for akkurat dem.

– Vi har i året som har gått forberedt oss på hvordan vi igjen skal ta Flytoget og kundeopplevelsen til et helt nytt nivå. Vår ambisjon er at Flytoget skal være verdens enkleste reise, sier Bernander Silseth.

I mars i år inngikk Flytoget et samarbeid med SAS noe som sikrer kundene EuroBonus poeng på reiser med Flytoget. Etter én måned har over 20 000 registrert sitt EuroBonus nummer i Flytogets app.

– Strategiske partnerskap er et viktig satsningsområde for oss i tiden fremover. Vi kommer til å ta et større ansvar for hele kundens reise, og prioritere samarbeid og partnerskap som forbedrer hele reiseopplevelse til kundene – også før og etter turen med Flytoget, sier Bernander Silseth.

Tøffere konkurranse

De siste årene har Flytoget måtte se NSB ta markedsandeler på strekningen mellom Oslo og Gardermoen. Fra 2014 fikk NSB lov til å sette inn tre avganger i timen mellom Oslo sentrum og Gardermoen. Togturen inn til sentrum tar tre minutter mer med NSB, men koster kun halvparten av det den gjør hos Flytoget. I 2015 økte NSBs trafikk på Gardermoenruten mellom Eidsvoll og Oslo S med 21,9 prosent.

Kommersiell direktør i Flytoget, Emil Eike, uttalte til Aftenposten tidligere i vinter at konkurransen er hard:

– Vi mistet 200.000 passasjerer målt mot toppåret 2014.

Det utgjorde en passasjernedgang på 3 prosent.

Flytoget inngikk i april 2015 en avtale om å kjøpe åtte nye togsett som et supplement til dagens togflåte. Det innebærer en økning på 50 prosent kapasitet. Disse togene vil kunne settes i drift fra 2018. Tanken er at togtrafikken vil fortsette å øke. Når terminal 2 står ferdig på Oslo Lufthavn i 2017, er det ventet at Avinor øker kapasiteten fra 23 til 28 millioner passasjerer i året.

I motsetning til NSB har Flytoget fått beskjed om at de skal eie togene sine. NSB skal leie togene. Det er uklart hvordan dette vil påvirke konkurransesituasjonen mellom de to selskapene.

Powered by Labrador CMS