Nyskaping
Folk stoler mer på Uber enn taxinæringen
Stadig flere kjøper delingstjenester, likevel er forbrukerne skeptiske til om selskapene overholder lover og regler.
En fersk studie fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) viser at antallet som har kjøpt delingstjenester har økt fra litt under syv prosent i 2015 til at så mange som en av tre har prøvd det ut i dag.
- LES OGSÅ: Du må gjøre mer selv
Forbrukerne er likevel mer fornøyde med de tradisjonelle tjenestene, om man ser bort fra pris. Unntaket er Uber, som skårer bedre enn taxi-næringen.
Mattjenester skårer svakt
Basert på indikatorene tillit, tilfredshet og sammenlignbarhet finner forskerne at på en skala fra 0-10 skårer Airbnb, Uber og Nabobil over 7, mens Finn Feriehus, Finn Småjobber og ikke minst Matdelingstjenestene får svakere resultat.
I sammenlikning med tilsvarende, tradisjonelle markeder i Norge, finner man at forbrukertilfredsheten med delingstjenestene er noe lavere for alle de nevnte delingstjenestene, med unntak av Uber.
«En grunn til at Uber gjør det bedre, er at taxi-næringen gjør det svært dårlig,» skriver HiOA i en pressemelding.
Forbrukerne har mindre tillit til at tilbydere av delingstjenester overholder lover og regler enn til at tilsvarende tradisjonelle tjenestetilbydere gjør det.
- LES OGSÅ: Delingsøkonomi er ikke bare gøy
«Kanskje noe overraskende er unntaket igjen Uber, men også Uber skårer under hva vi regner som tilfredsstillende tillit til at næringen overholder de lover og regler som skal beskytte forbrukerne,» skriver forskerne.
Nabobil gjør det omtrent like bra som tradisjonelle bilutleiefirmaer. Matdelingstjenestene gjør det svakest, og har lavere tillit og tilfredshet enn restaurantbransjen.
Byfenomen
Det er unge mennesker bosatt i Oslo og Akershus, og folk med høy utdanning generelt, som kjøper delingstjenestene. Blant disse rapporterer hele 66 prosent om kjøp av slike tjenester, mot bare 18 prosent av femtiåringene på landsbasis.
Flest hushold har erfaring med Airbnb (15 prosent), Uber (12 prosent) og Finn Småjobber (6 prosent). Sammenlikninger tyder på at delingstjenestene er enda mer utbredt i EU enn i Norge.
«Mye tyder på at tillitsproblemet har utspring i rating-systemene. Fordi mange unnlater å gi negative ratinger når de har opplevd problemer, overvurderes positive erfaringer i disse rating-systemene. Resultatene tyder på at mange forbrukere er innforstått med dette,» skriver forskerne.
Mindre enn halvparten av Uber-passasjerer, Airbnb-gjester og kunder hos Finn Småjobber gir uttrykk for at de stoler på andre kunders ratinger. Og for Finn Feriehus og Matdelingstjenestene er det bare hver tredje kunde som stoler på tidligere kunders ratinger.