Nyskaping
Forventer rekordmange turister
61 prosent av utenlandske turoperatører og norske reiselivsrepresentanter tror årets sommer blir enda bedre enn i fjor, ifølge undersøkelse.
133 representanter fra utenlandske turoperatører og norsk reiseliv deltok i Innovasjon Norges Turistbarometer, som ser på forventet trafikk til og i Norge i løpet av sommermånedene. Hele 61 prosent mener at sommeren blir mye bedre eller bedre enn rekordåret 2016, mens 28 prosent tror den blir nokså lik som i fjor. Kun 11 prosent tror på nedgang.
– Sommeren er spesielt viktig for reiselivsnæringen. Da er det høysesong både når det gjelder omsetning og antall overnattinger. Jeg håper de positive tallene slår ut i lønnsomme bedrifter og solide arbeidsplasser, sier næringsminister Monica Mæland.
Undersøkelsen blir underbygget av 15 prosent økning i bestilte flybilletter til Norge mellom mai og august sammenlignet med fjoråret, ifølge tall fra ForwardKeys.
– Optimismen råder i de fleste markedene, og det er særlig gledelig at viktige volummarkeder som Tyskland og Nederland tror på god vekst, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Holm.
Trendy Skandinavia, synlig og sikkert
Mange peker på at Skandinavia er trendy, og at Norge nyter godt av en generell popularitet i store deler av verden. Videre nevnes svak kronekurs og den generelle oppfattelsen av Norge som en trygg destinasjon som grunner til veksten.
– Vi har sett økende interesse for Norge de siste årene, som korrelerer godt med at Norge er godt synlig internasjonalt. Det viser også at markedsarbeidet som næringen sammen med Innovasjon Norge har gjort fungerer, sier Holm.
Natur først men også kulturelle aktiviteter
Tall fra fjoråret viste at hele landet nyter godt av veksten, men det er særlig fjordene som trekker de internasjonale gjestene. I løpet av sommeren 2016 var det like mange utenlandske som norske gjestedøgn i fjordfylkene, og tilbakemeldingene tyder på at trenden fortsetter.
Dette sammenfaller godt med de aktivitetene de utenlandske sommerturistene er spesielt opptatt av - å oppleve naturen, fjordene og fjellene, ifølge Innovasjon Norges Turistundersøkelse fra 2016.
– Samtidig viste undersøkelsen at kulturelle opplevelser, som å besøke historiske bygninger/steder, oppleve lokal kultur og levemåte samt å spise lokal mat og drikke lokale drikkevarer blir stadig viktigere. Det er positivt for utviklingen i hele landet, sier Holm.
Potensialet er langt større – manko på hotellrom
Flere av turoperatørene oppgir at potensialet er enda større, men at de sliter med fulle overnattingstilbydere. I 2016 økte utenlandske gjestedøgn med ti prosent, og hele 74 prosent av økningen var i sommermånedene.
– Sammen med næringen har vi en utfordring med å spre turistene, både til ulike destinasjoner og utover året. Om sommeren kommer majoriteten av de utenlandske turistene til de samme stedene på Østlandet og i fjordfylkene. Det betyr ikke at Norge er fullt men at noen steder er det til visse tider, sier Holm.