Velferd
Fra masseoppsigelser til anbudsseier
Din Utvikling har vunnet Navs anbudskonkurranser for oppfølgingstiltaket i alle områder i Vestland. Nå kan selskapet oppbemanne etter masseoppsigelsene i fjor.
I 2015 la Nav tiltakene oppfølging og avklaring ut på anbud, som følge av en beslutning i regjeringen året før. Det innebar at kommersielle bedrifter kunne konkurrere om å vinne anbud på et marked som tidligere var forbeholdt forhåndsgodkjente attføringsbedrifter.
Din Utvikling var en av bedriftene som gjorde sitt inntog i 2015, og de gjorde stor suksess i de første anbudsrundene i 2015 / 2016.
I 2019 og 2020 gjennomfører Nav nye anbudsrunder for den kommende fireårsperioden. I fjor sommer endte anbudsrundene på Østlandet med at Din Utvikling tapte store kontrakter, og de måtte si opp 150 av sine ansatte. Det utgjorde om lag halvparten av staben.
Fra tap til seier
Den 29. april i år ble det imidlertid klart at Din Utvikling vant oppfølgingstiltaket i alle tjenesteområder i Vestland. Det kan bety mellom 50 og 100 nye arbeidsplasser i bedriften.
– Vi har deltatt i et stort antall av disse anbudsrundene. Oppfølging Vestland var en stor glede å vinne, forteller administrerende direktør Jon Sivert Nielsen i Frisk Utvikling. I 2018 gikk Din Utvikling sammen med selskapet Oppfølgingsenheten Frisk og dannet Frisk Utvikling. De to selskapene har imidlertid fortsatt sin virksomhet uavhengig av hverandre etter sammenslåingen. Din Utviklings ekspertise er oppfølgingstiltaket og AMO-kurs, det vil si arbeidsmarkedskurs.
Kontrakter i flere fylker
I anbudskonkurransene i hvert fylke er det et visst antall tjenesteområder, og det utlyses én konkurranse per tjenesteområde for hvert enkelt tiltak. Din Utvikling har også vunnet deler av oppfølgingstiltaket i Oslo, Trøndelag, Møre og Romsdal og Finnmark.
– Hvordan ser du på de kommende konkurransene?
– Når det gjelder oppfølgingstiltaket, er de fleste anbudene nå avgjort og kontrakter tildelt. Men noen få gjenstår. Det er mange leverandører som leverer gode tilbud, så konkurransen er hard, sier Nielsen til Velferd.no.
Bygger seg opp igjen
Det gjør godt med oppbemanning etter en lang periode uten napp, forteller hovedtillitsvalgt i Din Utvikling, Frode Monsen.
– Nå har vi mulighet til å bygge oss opp igjen, sier han.
Monsen forteller at de som mistet jobben i fjor, vil ha fortrinnsrett på stillingene i Vestland, i tråd med arbeidsmiljøloven.
– Men det er nå en gang sånn at de som mistet jobben, stort sett holder til på Østlandet, og at vi har vunnet kontrakter i Vestland. Det spørs om de er villige til å flytte til Vestlandet, sier han.
Det er mange leverandører som leverer gode tilbud, så konkurransen er hard.
Flere av de som mistet jobben hos Din Utvikling i fjor, fikk dessuten jobb hos konkurrentene, altså de som vant anbudene i de tjenesteområdene der Din Utvikling tapte.
– Sånn er systemet rigget. Det blir uforutsigbart for de ansatte når kontraktene varer så kort, sier han.
Kritisk til uforutsigbarheten
Monsen mener uforutsigbarheten som systemet gir, gjør rammene utrygge for de ansatte i bransjen. Ikke bare har kontraktene kort varighet, men fordi det er vanskelig for Nav å vite hvor mange tiltaksplasser som vil bli nødvendig, kan bedriftene risikere å måtte oppbemanne og nedbemanne i tide og utide, også innenfor rammeavtalen med Nav.
Det blir uforutsigbart for de ansatte når kontraktene varer så kort.
– Ettersom antall oppdrag innenfor én rammeavtale er uforutsigbart, kan man bli nødt til å si opp ansatte før rammeavtalen har gått ut. Det legger ikke forholdene til rette for en trygg og god hverdag. Vi ønsker en større forutsigbarhet innenfor rammen, sier Monsen.
– Hvordan kunne Nav løst dette på en måte som gjorde arbeidshverdagen tryggere for veilederne hos dere?
– Det handler om stabilitet og forutsigbarhet for de ansatte i inkluderingsbransjen, og deres mulighet for å levere på samfunnsoppdraget. Tap av kontrakter innebærer nedbemanning og tap av arbeidsplasser. Vi mener at dette må vurderes som virksomhetsoverdragelse, da vi stadig opplever at veileder bare bytter «logo og visittkort» og fortsetter i samme type arbeid, sier Monsen.
Uforutsigbarheten har imidlertid gitt uforutsette fordeler i korona-hverdagen, ifølge Monsen.
– Vi er vant til å måtte snu oss rundt fort, og det har vi dratt nytte av i denne situasjonen. I samarbeid med Nav gikk vi over til digitale plattformer over natta. Dermed slapp vi å permittere, sier han.
Digitalt kvantesprang
Jon Sivert Nielsen forteller at omstillingen var krevende, men at de allerede hadde et godt utgangspunkt.
– I løpet av ett døgn ble alle våre kontorer stengt, og nærmere 500 ansatte ble installert på hjemmekontor. Det var i seg selv en krevende prosess. Vi hadde over tid gjort en betydelig innsats for å få frem digitale hjelpemidler for våre veiledere og våre pasientbehandlere. Det har medført at vi under disse vanskelige forholdene har kunnet opprettholde et tilbud til våre deltakere som mange er i en utsatt situasjon, sier han.
I løpet av ett døgn ble alle våre kontorer stengt, og nærmere 500 ansatte ble installert på hjemmekontor. Det var i seg selv en krevende prosess.
Han forteller at endringene har akselerert etter koronautbruddet.
– Som vi ser i andre samfunnssektorer, har også vår bransje gjort et digitalt kvantesprang fremover under koronakrisen, sier han.
Til slutt påpeker Nielsen at koronakrisen demonstrerer hvordan Nav raskt kan bli nødt til å omstille seg.
– Det er skremmende å se det store antallet arbeidsledige. De fleste vil trolig komme i jobb i løpet av noen måneder, men for en del mennesker kan det ta lang tid. Dette er en utfordring samfunnet må forberede seg på, og det illustrerer hvordan Navs rolle og Navs behov på kort tid kan bli kraftig endret, avslutter han.