Samfunn
Black Friday er ikke bare høytid for salg, det er også høytid for svindel
Terje Bendiksby / NTB.
Frykten for svindel gjør at nordmenn handler mindre
En ny undersøkelse viser at en av fem nordmenn opplever at tiden rundt Black Friday medfører økt risiko for å bli svindlet på nett. Her får du 3 gode råd for å ikke bli svindlet.
Statistikk fra Buypass viser at folk anser Black Friday som en av årets mest risikofylte dager for å bli offer for datakriminalitet. Frykten er størst hos de under 24 år.
– Black Friday er ikke bare høytid for salg, det er også høytid for svindel. De kriminelle utnytter kjente handledager og oppretter falske versjoner av populære nettbutikker for å lure intetanende nordmenn for penger.
– Om du er redd for å bli svindlet, er det lurt å tenke seg om. Det er mange fristende tilbud og det kan være fort gjort å handle i feil nettbutikk. Se derfor etter identitetsinformasjon på nettsiden før du gir fra deg personopplysninger, sier Janne Syversen, kommunikasjonsdirektør i Buypass.
Unge er mest redde
Hos unge mellom 18 og 24 år er frykten dobbelt så høy for å bli svindlet på Black Friday, enn i gjennomsnittet for befolkningen.
Over halvparten sier frykten er så stor at de bevisst reduserer pengebruken på netthandel.
Et landsrepresentativt utvalg på totalt 1038 nordmenn i hele Norge, har svart på undersøkelsen, som ble gjennomført i midten av oktober.
Svarene viser at få dobbeltsjekker nettadressen når de handler på nett.
Dette viser tallene:
-
23 prosent sier Black Friday øker risikoen for nettsvindel
-
I aldersgruppen 18-24 år oppleves risikoen enda større: 43 prosent opplever økt risiko
-
53 prosent nordmenn sier de begrenser handel på nett av frykt for å bli svindlet
-
Eldre er enda mer forsiktige: 79 prosent av de over 65 (fire av fem) sier de begrenser handlingen
-
13 prosent eldre unngår fullstendig å handle på nett av frykt for nettsvindel
-
Bare en av fem som handler på internett kontrollerer at nettadressen er riktig.
-
Fire av fem bruker bare kjente betalingsløsninger som Apple Pay, Paypal, Visa, Shopify o.l når de kjøper noe digitalt.
-
Færre bruker sikkerhetstiltak aktivt, på tross av at flere vet om dem.
-
Fire av ti vet at de kan hente ut nyttig informasjon ved å trykke på hengelåsen i nettadressefeltet, men bare tre av ti bruker den.
3 gode råd for å unngå å bli svindlet:
-
Sjekk identiteten til nettbutikken: trykk på hengelåsen ved siden av nettadressen. Her kan du finne nyttig informasjon i et såkalt sikkerhetssertifikat. Flere seriøse nettbutikker har dette og her ser du hvem som står som rettmessig eier av nettbutikken.
-
Se etter lett tilgjengelig kontaktinformasjon: Angrerettloven pålegger nettbutikker å opplyse om geografisk adresse, e-post og organisasjonsnummer. Styr unna hvis eneste kontaktpunkt er et enkelt kontaktskjema.
-
Sjekk nettadressen (URL): Seriøse nettbutikker oppgir ikke produktnavn i nettadressen. Ord som «billig» eller «salg» i nettadressen tyder ofte på falsk nettside.