Nyskaping
Gjesdal kommune får selvkjørende buss
Gjesdal kommune i Rogaland blir teststed for ny type selvkjørende buss som skal kjøre på kommunens eksisterende veinett.
Gjesdal kommune utenfor Stavanger i Rogaland er sammen med Helsinki, Tallin, Helmond i Nederland og den greske byen Lamina valg som teststeder for et nytt transportkonsept med selvkjørende busser.
Det er innkjøpspartnerne i FABULOS som har inngått kontrakter med tre internasjonale konsortier for sluttfasen av den prekommersielle anskaffelsen. Disse konsortiene vil gjennomføre piloter med selvkjørende busser som en del av de eksisterende transportsystemene, og flåtene på tre busser hver vil bli prøvd ut i Gjesdal, Helsingfors, Lamia og Tallinn mellom april og oktober 2020, heter det i en pressemelding.
Tretrinns prosjekt
FABULOS er et EU-støttet tretrinns prekommersielt anskaffelsesprosjekt som har som mål å levere en mulighetsstudie for automatisert offentlig transport som del av det eksisterende transportsystemet. I den første fasen er det utviklet et konsept og en systemarkitektur som er i stand til å drifte selvkjørende busser. I den andre fasen ble det utviklet prototyper basert på deres egne skyttelbussløsninger.
Det ambisiøse målet i den tredje fasen er nå å verifisere og sammenligne prototypeløsningene under reelle forhold.
Ulike utfordringer
I de kommende pilotperiodene vil tre ulike komplette autonome skyttelbussløsninger bli testet i fem europeiske byer. Pilotene vil bli gjennomført i Gjesdal (Norge), Helsingfors (Finland) og Tallinn (Estland) i vår. Høsten 2020 vil pilotene også bli lansert i Lamia (Hellas) og Helmond (Nederland), heter det i pressemeldingen fra FABULOS-prosjektet.
I den seks måneder lange prøveperioden vil funksjonaliteten, driftskompatibiliteten og sikkerheten ved de selvkjørende bussene bli vurdert. Alle bussene skal kjøre i urbane miljøer, men hver lokasjon har sine egne spesielle utfordringer. I Gjesdal er det en 12 prosents stigning på grunn av kupert terreng, mens i Lamia må systemene kunne håndtere høye temperaturer. I Nederland må det tas hensyn til det store antallet syklister og i Helsingfors passerer ruten den nest travleste jernbanestasjonen i landet. I Tallinn vil forbindelsen til flyplassen bli forbedret, noe som vil føre til utfordringer med eksisterende busstrafikk, heter det.
På alle stedene vil bussrutene bli testet for å sikre at fjernstyringen fra kontrollrommet fungerer tilfredsstillende. I tillegg må bussene automatisk kunne håndtere hindringer som for eksempel parkerte biler. Bussene forventes å være førerløse, og en sikkerhetsperson vil bare kunne være om bord hvis de lokale reglene krever det.