Samfunn
Guttene havner bakpå
Størst karakterforskjeller i norsk, minst i matematikk.
På slutten av ungdomsskolen er forskjellen mellom gutter og jenters skoleprestasjoner langt større enn tidligere i skoleløpet, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
Guttene går ut av ungdomsskolen med dårligere karakterer i nær alle fag, mens forskjellene er langt mindre på de nasjonale prøvene.
Det er karakterene ved avsluttet ungdomsskole som viser det største gapet mellom gutter og jenters skoleprestasjoner.
Kjønnsforskjellene øker
Elevenes skoleprestasjoner måles i all hovedsak ved fire ulike tidspunkt i løpet av grunnskolen; 5., 8., 9. og 10. trinn.
Forskjellen mellom kjønnene er relativt små på de nasjonale prøvene sammenlignet med standpunkt- og eksamenskarakterene på 10. trinn. Mens guttene gjør det bedre på regneprøva på 5., 8. og 9.trinn, ser man at jentene får overtaket både på eksamen og i standpunkt matematikk på 10. trinn.
- LES OGSÅ: Vi blir stadig flinkere på skolen
I lesing blir gapet mellom gutter og jenter gradvis større i jentenes favør, for så å bli markant større i norsk hovedmål ved avsluttet skolegang.
Sliter med norsk
Mens guttene i snitt fikk karakteren 3,5 i matematikk standpunkt fra ungdomsskolen, var jentenes snitt 3,7. Rundt én av fire gutter fikk karakteren 1 eller 2 på matematikk eksamen, mens det samme gjelder i underkant av 1 av 5 jenter.
Når alle standpunkt og eksamenskarakterene sammenlignes er likevel matematikk det faget hvor kjønnsforskjellene er minst. Kroppsøving er for øvrig det eneste faget hvor guttene i snitt oppnår høyere standpunktkarakter enn jentene.
- SYNSPUNKT: Et varsku til skolepolitikere
Faget hvor kjønnsforskjellene er størst er norsk hovedmål– både standpunkt og eksamen. Jentenes snitt til standpunkt var 4,2, mens guttenes snitt var 3,5.
Langt flere jenter får gode karakterer i norsk sammenlignet med gutter, der hele 41 prosent av jentene gikk ut av grunnskolen med 5 eller 6 i norsk standpunkt. Andelen gutter med 5 eller 6 i norsk standpunkt var 16 prosent.