Samfunn

Elever og lærer i klassesituasjon på barneskole. Illustrasjonsfoto.

Halvparten av engelsklærerne oppfyller ikke faglige krav

1 av 5 lærere i grunnskolen oppfyller ikke kompetansekravene i norsk, matematikk og engelsk. Dårligst stilt er det i engelsk – der mangler 51 prosent av lærerne tilstrekkelig kompetanse.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge opplæringsloven skal lærere på barneskolen ha minst 30 studiepoeng i faget for å kunne undervise i norsk, matematikk og engelsk innen 2025.

På ungdomsskolen må de ha minst 60 studiepoeng i disse fagene.

Frem til 2025 kan lærere som mangler tilstrekkelig fagkompetanse, få dispensasjon, men etter den tid skal alle norske lærere ha tatt videreutdanning slik at de oppfyller kravene.

Dette kompetansekravet til lærere er en av regjeringens virkelige kjepphester. Siden 2014 har den brukt 8 milliarder kroner på å løfte læreres fagkompetanse.

19 prosent av lærerne i grunnskolen har ikke godkjent pedagogisk utdanning

1 av 5 mangler godkjent utdanning

Fredag kom en rapport fra SSB om kompetansen til lærere i grunnskolen som Kunnskapsdepartementet har bestilt. Den viser at 19 prosent av lærerne i grunnskolen har ikke godkjent pedagogisk utdanning – 20 prosent av mennene og 18 prosent av kvinnene.

Men det betyr ikke at de har lav utdanning:

  • Nesten ni av ti lærere uten tilstrekkelig pedagogisk utdanning har fullført en utdanning på universitet eller høyskole.

  • Over halvparten av disse lærerne har påbegynt, men ikke fullført en pedagogisk utdanning.

Når det gjelder krav til fagkompetanse – minst 30 studiepoeng – i de tre viktigste fagene – norsk, matematikk og engelsk, så viser det seg at det er i engelsk kompetansen er lavest. Mens den er høyest blant de som underviser i norsk.

Både for engelsk og matematikk er andelen med fagkompetanse lavest på små skoler, heter det i SSB-rapporten. I norsk er andelen med fagkompetanse minst både på de største og de minste skolene, mens det er noe høyere fagkompetanse på ungdomskoler enn på barneskoler

  • Nesten åtte av ti (77 prosent) lærere som underviser i norsk har tilstrekkelig fagkompetanse til å undervise i faget.

  • To av tre matematikklærere har tilsvarende kompetanse.

  • I engelsk har mer enn halvparten av lærerne (51 %) ikke tilstrekkelig fagkompetanse.

 

Høyere trinn – høyere kompetanse

Totalt har altså under halvparten (49 %) av engelsklærerne i den norske grunnskolen tilstrekkelig fagkompetanse, viser SSBs rapport.

Og det er verst i småskolen (1. – 4. klasse) – der har kun 32 prosent av engelsklærerne tilstrekkelig kompetanse i faget. 64 prosent har ingen studiepoeng i engelsk i det hele tatt.

– Vi ser at andelen som mangler studiepoeng i faget synker når vi kommer opp på høyere klassetrinn. 44 prosent av dem som underviser på mellomtrinnet mangler studiepoeng, mens tilsvarende andel er 14 prosent på ungdomsskoletrinnet, sier Biljana Perlic i SSBs seksjon for utdanningsstatistikk.

Powered by Labrador CMS