ledertips
Hjelp de nyankomne
Tips når du skal ta imot nye medarbeidere.
Magasinet Management Today har intervjuet Chris McCarthy, direktør hos Hays Senior Finance, om hvordan de går frem for å ivareta nyansatte på best mulig måte. Her er noen av hans tips:
* Hold kontakten
Mange selskaper har lite kontakt med kommende ansatte mens de fullfører oppsigelsesperioden sin hos nåværende arbeidsgiver. Ved å holde kontakten kan du starte overgangsprosessen på et tidligere tidspunkt.
* Gi informasjon online
Tilbyr du kommende ansatte informasjon online før de begynner, får de en sjanse til å bli bedre kjent med sin kommende arbeidsgiver. Dette sparer i neste omgang tid når de faktisk tiltrer.
* Få formalitetene unna
Ta hånd om formaliteter og papirarbeid før kandidaten faktisk tiltrer. Introduksjonsvideoer kan legges ut online.
* Sett klare mål
Sett opp en fjortendagers timeplan for de nyankomne. Samarbeid om å sette opp en plan for de første 30 dagene som begge parter kan endre og utvikle hvis behovet er til stede.
* Vær forberedt
Sørg for at det praktiske er i orden før de nyansatte dukker opp. Se til at det er penner, papir etc. på arbeidsplassen. Få tak i det som trengs av nøkler. Sørg for at telefon, datamaskin, e-postkonto etc. er satt opp og klart til bruk.