Samfunn

Marstein fyr i Austevoll kommune i Hordaland. Austevoll blir første fergesamband i fylket som elektrifiseres. Innen 2020 vil elektriske ferger gi 50 prosent lavere utslipp i Hordaland.

Hordaland med ambisiøst klimabudsjett

Hordaland erklærer seg herved best på klima av alle fylkeskommunene.

Publisert Sist oppdatert

Moten med klimabudsjetter fortsetter i offentlig sektor. Nå er det Hordaland fylkeskommune som har spikret sammen et stramt opplegg for de neste fire årene.

I budsjettet er det lagt opp til en halvering av klimautslipp fra kollektivtrafikken.

Fra tidligere er det kjent at Oslo har innført klimabudsjett med stor sukess.

Klimadirektør i Oslo kommune, Heidi Sørensen uttalte tidligere i år til DP at hun blir nedringt fra store byer i Europa som ønsker å lære om budsjettet.

Bergen har også uttalt at de ønsker å innføre eget klimabudsjett fra 2018, mens regjeringen og Finansdepartementet er svært skeptiske til ordningen.

Det nye klimabudsjettet er en del av fylkesrådmannen sitt budsjettforslag for 2018 og økonomiplanen for 2018-21.

På egne nettsider påpeker fylkeskommunen at de med denne satsingen trolig er best av fylkeskommunene.

Det er godt mulig. For transporttjenestene med ferge, buss og båd ventes en reduksjon i utspillene på over 50 prosent mellom 2016 og 2021.

Elektriske ferger

Det er særlig inngåtte fergekontrakter som vil bidra til de dramtiske kuttene. Mens alle fergene som frakter folk rundt i vestlandsfjordene slapp ut 56000 tonn CO2 i 2016, håper fylkeskommunen på at elektrifisering skal ta dette utslippet ned til 5610 tonn i 2021 - et kutt på 90 prosent. Alle de 17 fergesambandene skal elektrifiseres i løpet av de neste fire årene. Først ut blir sambandet i Austevoll. Det skal også investeres 664 millioner kroner i kaianlegg og ladestasjoner. Fylkeskommunen har budsjettert med et tilskudd fra Enova.

Hordaland fylkeskommune har også ambisjoner om å bruke sin offentlige innkjøpsmakt til å påvirke leverandører på en effektiv måte.

Powered by Labrador CMS