Samfunnsansvar
Hvordan gjøre samfunnsansvar lønnsomt
Samfunnstiltakene må samsvare med bedriftens strategier og verdier
Bedrifters samfunnsansvar blir mer og mer aktuelt. Økende krav til gjennomsiktighet gjør økt bevissthet rundt temaet gjør at flere og flere bedrifter arbeider for å utøve et samfunnsansvar (CSR). Bedrifter er imidlertid ofte i tvil om hvordan de skal gå frem, og tiltakene fremstår ofte som tilfeldige, og i liten grad knyttet mot bedriftens strategi og lønnsomhet, skriver Caroline Dale Ditlev-Simonsen, førsteamanuensis ved BI.
Harvard-professorene Michael E. Porter og Mark R. Kramer mener at bedriftens strategi for samfunnsansvar kan bli et konkurransefortrinn dersom den utføres riktig. Dagens Perspektiv har tidligere også skrevet om hvordan samfunnsbevisste bedrifter tiltrekker seg dyktigere arbeidskraft for en billigere penge.
Samfunnsansvar knyttet til driften
Ditlev-Simonsen skisserer en firetrinnsmodell for utvikling og evaluering av en lønnsom strategi for samfunnsansvar. Målet, skriver hun, er å inspirere bedrifter til lønnsomt samfunnsansvar knyttet til bedriftens daglige drift, basert på støtte til og samarbeid med organisasjoner som har samklang med bedriftens visjoner og drift.
Velg et tema som henger sammen med bedriftens drift og mål
Mange bedrifter velger tema ut i fra hva daglig leder eller kommunikasjonssjefen er opptatt av. Her er det viktig å ta et steg tilbake og identifisere områder som har relevans til bedriftens driftsområder. For olje- og gassvirksomheter kan for eksempel klima være et relevant tema, mens for klesbransjen kan barnearbeid i utviklingsland være et viktig område.
Identifiser tema først, finn deretter partner
Ofte er det store ideelle organisasjoner som får mest, fordi de presser mest. Ellers går ofte en ansatt høyt oppe i bedriften ut og får organisasjoner til å støtte en sak han eller hun selv brenner for.
Ditlev-Simonsen skriver at man bør velge samarbeidspartner først etter man har gjennomført steg én. Dersom bedriften har kartlagt et aktuelt tema er det lettere å finne riktig partner og få det meste ut av samarbeidet.
Få alle i bedriften engasjert
Alle ansatte i bedriften bør kjenne til arbeidet med samfunnsansvaret, og være ambassadører for det. Studier viser at langt færre ansatte har oversikt over hvilke tiltak og hvilke ideelle organisasjoner som støttes i forhold til det ledelsen tror.
Støtte til ideelle organisasjoner trenger ikke nødvendigvis å skje i form av penger. En god måte å engasjere ansatte på kan være gjennom frivillig arbeid innenfor området bedriften har besluttet å arbeide med.
Kommuniser samarbeidet eksternt
Dersom bedriften samarbeider og støtter en ideell sak eller organisasjon som er bra for samfunnet, samt korresponderer godt med bedriftens mål, kan bedriften kommunisere dette til interessenter, kunder, leverandører og myndigheter med god samvittighet.
Dette er en av årsakene til at det er viktig med godt samsvar mellom bedrift og samfunnsansvaret. Dersom det er dårlig samklang mellom disse kan interessentene bli provosert. «Hvorfor skal jeg betale høyere priser for norske produkter fra en bedrift som støtter et barnehjem i Afrika?», skriver Ditlev-Simonsen.
Kilde: BI business review