Samfunn

NAF har beregnet at 5 000 nye hurtigladeplasser må på plass før 2025.

I år selges det for første gang flere elbiler enn bensin- og dieselbiler

Hittil i år har det blitt solgt drøyt 43.000 elbiler og 33.000 bensin- og dieselbiler.

Publisert Sist oppdatert

Flere og flere av de som kjøper ny bil velger elbil, viser tall fra NAF.

– I år selges det flere elbiler enn bensin- og dieselbiler til sammen. Nå haster det å få på plass flere og bedre ladestasjoner langs veiene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.

Så langt i år har det blitt solgt drøyt 43.000 elbiler og 33.000 bensin- og dieselbiler. Med stadig flere elbiler som kommer er det ingen grunn til å tro at utviklingen stopper opp.

– Til tross for lange ventelister og enkelte leveringsproblemer, har elbilene tatt over nybilmarkedet, slår Sødal fast.

Tesla på topp

Flere bilmodeller har ført til det økte salget, men særlig en modell har virkelig tatt av, nemlig Tesla Model 3. Den folkelige bilen fra California har flere måneder vært Norges mest solgte bil. Også luksus-SUV'en e-tron fra Audi har rullet ut av bilbutikkene i stort antall.

– Nå gjelder det at alle nye elbilister får ladet. Tesla har sitt superlader-nettverk, men for andre biler oppleves det stadig oftere ladekøer og lynladerne er det altfor langt mellom, sier Nils Sødal.

NAF har beregnet hva som skal til for å sikre hurtiglading langs norske veier frem mot 2025. Dette er året politikerne har vedtatt at det bare skal selges nullutslippsbiler som nye biler i Norge.

5000 nye hurtigladeplasser må på plass før det. I tillegg må effekten på laderne økes allerede fra neste år. Dagens standard på 50 kW ladeeffekt må trappes opp til 150 kW på nye ladepunkter fra 2020, og deretter 350 kW fra 2023.

– Nye elbiler med større batteri og rekkevidde krever mer effekt for å lade raskt. Så det haster med å få bygd ut et ladenettverk over hele landet som gjør at folk kommer seg raskt og effektivt rundt, avslutter Nils Sødal.

Powered by Labrador CMS