Samfunn

Forbrukere vil ta vare på seg selv og forbigå ekspertene ved å tilegne oss kunnskap selv. Vi har et behov for å føle mektige i alt kaoset.

I en kaotisk verden vil folk ta tilbake kontrollen

Vi trenger å kjenne at vi kan ta egne valg i disse urolige tider, peker ny rapport på.

Publisert Sist oppdatert

Verden føles ute av kontroll mens vi beveger oss inn i det nye året. I utviklede markeder finner man store politiske omveltninger og uforutsette endringer i utviklingsøkonomier.

«Ta tilbake kontrollen» har skapt gjenklang i store politiske bevegelser ettersom innbyggere vil ha mer selvråderett.

Rapporten «Top 10 Global Consumer Trends 2019» spår trendene i år vil handle om å ta tilbake kontrollen og hevde oss selv som forbrukere.

På grunn av uro og usikkerhet føler vi oss sterkere når vi kan gå tilbake i «gamle dager»: sette oss ned å spise grønsaker fra egen hage eller aktivt finne roen utenfor sosiale medier.

Vi ønsker å benytte oss av tjenester eller få ting på en enkel og sømløs måte. I tillegg ønsker vi å gjøre en forskjell i verden ved å gjøre mer gjennomtenkte kjøp.

Forbrukere vil ta vare på seg selv og forbigå ekspertene ved å tilegne oss kunnskap selv. Vi har et behov for å føle oss mektige i alt kaoset.

Alle er en ekspert

Utsagnet «alle er en ekspert» er en av de ti trendene som rapporten peker på. Det betyr at det har skjedd et maktskifte mellom forbruker og selger. Tidligere stolte vi på en bestemt merkevare eller informasjonskilde for å få det vi ønsket. I dag må selskaper stadig innovere, kjøre ned prisene og gjøre tjenestene sine attraktive for kundene.

Forbrukere har nesten en tvangsmessig trang til å absorbere og dele informasjon. Ettersom netthandel fortsetter å vokse globalt, må industrier tilpasse seg forbrukernes nye krav for å holde seg relevante.

En annen trend er at vi blir mer selvforsynte. Holdningen «jeg kan ta vare på meg selv» betyr at vi selv setter i gang tiltak mot sykdom, ulykkelighet og ubehag i stedet for å henvende seg til en ekspert.

Forbrukere tar i bruk apper og personifiserte tjenester for å skape et produkt som er unikt for dem uten å måtte kontinuerlig engasjere seg i sosiale medier og merkevarer. Det å kunne ta vare på seg selv er sett på som en luksus som gjør at folk kan være mer allsidige og utvide sine muligheter. Det å kunne diktere, utforme og tilpasse ditt eget liv gjør deg mer fleksibel.

Vi har dårlig tid

Forbrukere i dag krever at ting skjer umiddelbart. En effektivitetsdreven livstil overskrider øyeblikkelig tilfredsstillelse. «Jeg vil ha det nå!» er også en merkbar trend. Disse forbrukerne søker friksjonsløse opplevelser som passer overens med deres livsstil, slik at de kan bruke mer tid på sine profesjonelle eller sosiale liv.

Sentralt i denne trenden står beskyttelse av personlige data og selskapers tilgang til dem. Hvordan tilliten utvikler seg mellom selskaper og forbrukere vil avgjøre om denne trenden vil vedvare.

En annen trend er at forbrukere ønsker at ting skal være autentisk. Forbrukerne som har en holdning om at «ting var bedre før» søker etter autentiske, differensierte produkter og erfaringer som tillater dem å utrykke sin individualitet.

Forbrukere i i-land revurderer deres egen pengebruk og beveger seg bort fra materialisme og over til enkelhet, naturlig og individualitet. Det kan tenkes det samme mønsteret vil dukke opp blant andre land i utvikling. Forbrukerne vil legge mer vekt på høyere kvalitet og unike produkter, noe som formidler et visst nivå av status.

Plastfri verden

Engasjementet rundt et plastfritt samfunn vokst enormt de siste 12 månedene, og ifølge rapporten vil dette engasjementet bare fortsette å vokse.

Holdbarheten til plastflasker har blitt lagt under et mikroskop på grunn av den forurensende effekten som plastikk har. Forbrukere vil i større grad dra bankkortet for å protestere mot uansvarlig bruk av plastikk. Forhåpentligvis vil dette før til at flere industrier, fra mat og drikke til skjønnhets- og velværeprodukter vil gjøre sitt for å bli mer bærekraftige.

Vi ønsker å tenke gjennom valgene våre. Beviste forbrukere er innflytelsesrike og vil være med på å spre denne trenden. Dyrevelferd vil spre seg til andre industrier enn mat, skjønnhets og moteindustrien til møbel, dyrefôr og så videre.

Betydningen av å drive ansvarlig er i endring. Denne trenden tvinger selskaper til å forbedre dyrevelferden, til og med for vanlige produkter.

Være sammen digitalt

Tidligere snakket man om frykten for å gå glipp av ting, når har fokuset skiftet til å i større grad verdsette «selvtid». Folk finner mer glede i å gå glipp av ting. Disse forbrukerne vil være mer forsettlige med tiden sin for å beskytte deres mentale trivsel, sette grenser og være mer selektive i sine aktiviteter.

Millennials fører an denne trenden. Det å planlegge at man skal slappe av gir dem tid til å reflektere og handle fritt med fokus på hva de virkelig vil ha og liker å gjøre. I i-land kan avhengigheten av internett være en kilde til stress, spesielt når det å være tilkoblet er så knyttet til å motta viktige tjenester.

Utviklingen av høyhastighetsinternett, spesielt for mobilnett, driver i stor grad fem levende interaktive opplevelser på nett og forenkler samarbeid på store nettbaserte plattformer samtidig. Fra dating til utdanning har vi vokst til å forvente mer autentiske og livlige interaksjoner på nettet.

Samtidig som våre teknologiske evner og komfort ved å bruke internett vokser, vil også flere muligheter for hva vi kan gjøre sammen på nett åpne seg. Vi er mer komfortable med å dele venner, vår lokasjon og våre aktiviteter på nett. Dette vil bare føre til nye måter å engasjere seg på.

Ensomme mennesker

Vi har aldri vært mer alene enn nå. Globalt sett vil antallet husstander hvor det bare bor et menneske overstige veksten i alle andre husholdningsstørrelser. Generasjonen «baby boomers» vil utgjøre en stor del av denne veksten fordi denne gruppen er kjent for deres høye skilsmissestatistikk.

Mange i de yngre generasjonene har tatt et standpunkt mot ekteskap og samliv, helt og holdent. Mennesker over hele verden er med på å kaste bort stigmaet av det å leve alene og omfavner sin selvstendighet. Pew Research Center anslår at innen dagens amerikanske unge voksne fyller 50 år, vil 25 prosent av dem vært enslig hele livet.

En annen trend er at vi er aldersløse. Det vil si at man ikke lenger kan stole på at en bestemt aldersgruppe ønsker en spesiell tjeneste eller produkt. Nøkkelen til å vinne og beholde lojalitet handler om å utvikle produkter og tjenester som kan brukes av alle aldersgrupper.

Baby boomers-generasjonen har mye mer til felles med millennials og den yngre generasjonen enn det man kanskje skulle tro. Bedrifter må få en bedre forståelse av dette inkluderende tankesettet. Universelt og innbydende handler om å ta vare på seg selv og fokusere på forebygging og å nyte livet. Å finne en balanse mellom det psykiske, åndelige og fysiske vil bli prioritert i denne gruppen.

Prøv DP

Klikk her for å prøve Dagens Perspektiv.


Powered by Labrador CMS