Nyskaping

LEI HAN HER? Noen har nok irritert seg litt over de evinnelige reklamefilmene til mobilselskapet One Call. Men ifølge Norsk innovasjonsindeks har det funket som bare det.

IKEA holder førsteplassen mens OneCall fosser fram

IKEA er for andre året på rad landets mest innovative bedrift, ifølge Norsk Innovasjonsindeks. Mobilselskapet OneCall går mest fram på den nye rangeringen, mens Telenor går kraftig tilbake.

Publisert Sist oppdatert

Sammenlignet med fjorårets rangering er OneCall selskapet som går mest fram. De tar 3. plassen på rangeringen, mens konkurrenten Telenor er et av selskapene som går mest tilbake. De er i år ute av topp 10-listen.

– For dårlig av Telenor

– OneCall har lykkes med å forenkle sin markedskommunikasjon og fremstår med sine løsninger som vesentlig mer innovative enn Telenor. For Telenor sin del er resultatet for dårlig med tanke på de finansielle musklene de har. De må utvikle nye produkter og tjenester som kundene verdsetter, sier NHH-professor og leder for Center for Service Innovation (CSI), Tor W. Andreassen.

LES MER:

Norsk innovasjonsindeks er den første nasjonale innovasjonsmålingen der kundene er dommerne. Kundene som deltar blir bedt om å vurdere bedrifters innovasjonsevne, hvor attraktive bedriftene er i forhold til andre reelle alternativer og hvor lojal en er som kunde overfor bedriften. Det er andre gang at undersøkelsen blir gjennomført, og totalt 76 bedrifter er med på årets rangering.

Innovative og bærekraftige bedrifter har tre karakteristika ifølge NHH-forskerne:

  • a) de leverer varer og tjenester av høy kvalitet
  • b) de innoverer regelmessig
  • c) de lanserer nyheter som utløser aktive emosjoner

IKEA er i en egen klasse på denne rangeringen. De har en organisasjonskultur som har sterkt fokus på kundene

Fakta om Norsk Innovasjonsindeks

  • Norsk Innovasjonsindeks er kundenes rangering av innovasjonsevnen til norsk bedrifter.
  • 76 bedrifter i totalt 19 bransjer er blitt vurdert av rundt 300 av sine egne kunder.
  • Skalaen går til 100. Gjennomsnittscoren for bedriftene som har blitt vurdert er 53,5. Tilsvarende tall på fjorårets rangering var 54,5.
  • Indeksen er utviklet av Center for Service Innovation (CSI) ved NHH, ved NHH-professor Tor Wallin Andreassen, BI-professor Line Lervik-Olsen og postdoktor ved NHH Seidali Kurtmollaiev.
  • Respondentene er delt inn i tre kategorier: «Ung, fri og frank», «Kaos i livet» og «Livet tilbake», som representerer henholdsvis unge voksne, barnefamilier og voksne der barn har flyttet ut.

En egen klasse

– IKEA er i en egen klasse på denne rangeringen. De har en organisasjonskultur som har sterkt fokus på kundene, og gjør ting som er synlig og registrerbart for folk. Produktene deres er nye med jevne mellomrom, utstillingene skiftes hyppig, og de har en katalog som sendes ut hvert år som inspirerer. I sum minner dette kundene på at det skjer nye ting, sier NHH-professor Andreassen.

Bedriftene blir rangert på en skala som går fra 0 til 100. Slik er topp 10-listen:

  1. IKEA 76,2
  2. Sbanken 72,8
  3. OneCall 68,6
  4. Toyota 65,3
  5. Norwegian 65,2
  6. Stormberg 64,8
  7. Nordic Choice 62,5
  8. Komplett.no 61,9
  9. Telia 61,0
  10. Meny 60,9

Taxiselskaper og dagligvarekjeder på bunn

Også flyselskapet Norwegian er en av vinnerne på årets rangering. De går fram flere plasser og tar 5. plassen, mens hovedkonkurrenten SAS ender på en 42. plass.

– Norwegian har opprettet stadig flere nye direkteruter fra Norge, og det oppleves som attraktive destinasjoner. I tillegg har de en langt mer moderne flyflåte enn SAS, sier Andreassen.

På de nederste plassene på årets liste dominerer dagligvarekjedene og taxiselskapene, mens NAV ender helt sist.

– Det sterke fokuset på kostnader og lave priser gjør det vanskelig å innovere i dagligvarebransjen og i taxinæringen. Taxi-bransjen framstår rett og slett som en innovasjonssinke i kundenes øyne. Uber har synliggjort taxinæringen som lite innovativ, mener Andreassen.

Her kan du lese hele rangeringen

Powered by Labrador CMS