Nyskaping
Ikke la andre kaste bort tiden din
Når den potensielle forretningsforbindelsen din starter med å snakke om seg selv, bør varsellampene lyse, mener ekspert.
Med internett og sosiale medier kommer også tidstyvene. Ikke nødvendigvis mediene i seg selv, men folk som potensielt sett kan kaste bort tiden din, skriver Kimanzi Constable i Entrepreneur.
Det har blitt lettere enn før å kommunisere med potensielle kunder og samarbeidspartnere, men tilgjengeligheten fører også med seg risikoen for forspilt tid. Da gjelder det å vite hva du skal se etter, både når det gjelder potensiell god butikk og tidstyver. Ifølge Constable kan vi ikke la folk legge beslag på tiden vår, eller trå over grensene våre. Derfor bør man være på vakt, og lære seg tegnene på at man er i ferd med å bli dratt inn i noe som ikke er lønnsomt for bedriften din.
Konsulenten og gründeren Constable har laget en liste med slike tips. Her er noen av dem:
De starter med å snakke om noe de ønsker:
- Det begynner som oftest med et ønske om hvordan de vil ha det
- De ønsker å snakke om sin bedrift eller sitt nettverk
- De vil at du skal kjøpe av dem, selv om du ikke vet noe om hva de tilbyr
- De spør om produktet du selger, men de vil ha det gratis
- Når den første samhandlingen handler om dem, og hva de ønsker, bør du løpe den andre veien så raskt du kan
- Dette er et tydelig tegn på at kundeforholdet blir basert på den selv-sentrerte kunden
- Selv om du gjør noe for dem, vil det aldri bli nok
- Sterke kundeforhold bygges ved at verdiene tillegges vekt først
De forteller at de vil kjøpe av deg om noen måneder:
- Handlingen er lagt opp slik at den får deg til å tro at personen vil bli en fremtidig kunde
- Hvis de er interesserte, men ikke ønsker å handle nå, bør du si til dem at vi kan ha denne samtalen senere – når de er klare til å kjøpte
- Har de spørsmål om verdien av det du tilbyr, bør det naturlige neste spørsmålet være om dine tidligere eller nåværende kunder eller verdien produktene dine har
De prøver å forhandle eller be om et samarbeid før dere kjenner hverandre:
- De tilbyr forhandlinger eller samarbeid, men du har ikke forutsetninger for å stole på dem ennå
- Uansett hva de tilbyr, må du bruke hodet
- Tilbudene er ikke fornuftige før du har nådd et visst punkt, der du kan vurdere hva som tilbys ut fra det du vet om kunden
De prøver å få rådene som dine kunder har betalt for:
- Dette er vanlig i dag: Du får beskjeder på sosiale medier. Det kan være telefonoppringninger, der man ønsker rådene du har å gi
- Disse forespørslene leder sjelden til gode forretninger, eller forretninger i det hele tatt
- Husk at de som ønsker å kjøpe noe av deg allerede har tatt denne beslutningen
Kilder: Entrepreneur / Kimanzi Constable