Samfunn

Ingeborg Tveter Thoresen har skrevet om skolens egentlige formål

Publisert Sist oppdatert

Hvorfor har du/dere skrevet denne boken?

Lærerens møte med barnet opptar meg. Derfor har jeg skrevet et slags faglig testament ut fra mitt syn på skolen og erfaringer som underviser og utdanningsleder. Skolen skal danne og utdanne. Den er samfunnets lim. Utfordringene krever faglig refleksjon. Dette tematiseres lite i utdanninga. Boka skal bøte på det.

Hva er de viktigste poengene i boken?

I en tid hvor individ og konkurranse vektlegges vil boka understreke samfunnets egentlige formål med en felles skole, og gi stoff til forståelse for og drøfting av de mange utfordringer som elever, hjem og skole må løse sammen.

Er det noe nye synspunkter eller teorier som presenteres?

Boka drøfter aktuelle temaer, som mangfold, barn og foreldres rettigheter, skolens plikter, bj.a endringer i opplæringsloven om elevens læringsmiljø og mobbing. Den tar opp tidlig skolestart og forskning om overgang barnehage/skole.

Hva vil du oppnå med boken (ut over det at så mange som mulig leser den)?

Jeg løfter fram hele skolens samfunnsmandat og hvordan både styringsgrunnlaget, styringsstrukturen og internasjonal politikk påvirker opplæringen. Men ikke minst hva barns og foreldres rettigheter krever av hjem/skolesamarbeid, gitt ved eksempler.

Hvem er målgruppen?

Lærerstudenter, lærere, foreldre og skoleeiere ( politikere).

Kan du gi oss navn på tre personer du håper leser boken?

Jan Tore Sanner, Astrid Søgnen – og Agathe Waage som er leder for elevorganisasjonen.

Hvor mange bøker leser du i året – og hva slags?

Mange. Mest fagbøker det siste året, men også biografier, skjønnlitteratur og poesi.

Fører sosiale medier til at det blir mindre tid til å lese bøker?

Trolig.

Kan du anbefale en fagbok du ikke har skrevet selv?

«Generasjon prestasjon – Hva er det som feiler oss?» av Ole Jacob Madsen

Finnes det en roman du vil anbefale andre å lese – og hvorfor?

«Leksikon om lys og mørke» av Simon Stranger. Boka berører ved å knytte an til vår nære fortid. Den formidler sterke fortellinger om tråder i livsveven.

Finnes det en bok du vil anbefale spesielt til politikere og/eller ledere?

Ja, jeg vil anbefale skoleledere og skolepolitikere – på alle nivå – å lese «Kritiske blikk på skolen», en antologi.

Vil papirboken stå like sterkt om ti år som i dag?

Det er opp til oss å motivere barn og barnebarn, med bokgaver og lesing – og å ta vare på skolebibliotekene.

Hva liker du å gjøre på fritiden – utenom å lese?

Å ta vare på vennskap og familie og å nyte livet utendørs – året i gjennom.

Fritt valg på øverste hylle, uavhengig av tid og geografi: Hvilken forfatter kunne du tenkt deg å ha en lang og god lunsjprat med?

Sigrid Undset, om liv og tro.

Du har en rose og en kaktus – er det noen forfattere du vil dele de ut til?

En rose til Kolbein Falkeid for hans mange diikt som har beriket livet mitt siden vi møttes i Haugesund i 1967. Kaktusen stikker. Defor intet navn.

Ingeborg Tveter Thoresen

  • Alder: 75
  • Yrke: Førstelektor ( pensjonist)
  • Utdannelse: Cand Philol
  • Bosted: Tønsberg
  • Aktuell med boken: Skolen som samfunnsinstitusjon Elev Hjem Skole
  • Forlag: Cappelen Damm Akademisk
  • Antall sider: 197
Powered by Labrador CMS