kommentarer
Inspirerende eksempler
Det finnes mennesker som suger energi ut av deg, og det finnes mennesker som tilfører deg energi.
Negativitet er en av de verst energisugerne, mens positivitet og pågangsmot inspirerer de fleste av oss til å stå på. Gode eksempler er en slik energigiver, og i dette bladet er det nok av det. Du får historiene og tankene til mange som våget, og som lyktes.
Vi skriver om hvordan Fredrikstad-mannen Bård Eker går fram når han skal utvikle spennende bedrifter. Han har bygget noen av skjærgårdens råeste båter ut fra konkursbo, designet og investert i utvikling av en av de mest eksklusive luksusbiler som finnes, og han går inn som tung eier i Saab. Likevel sier han i intervjuet i dagens utgave av Gründer Økonomisk Rapport at det vanskelige er å tørre å tro på seg selv. Det er en vanske han overkommer.
Tore Ulstein i Ulstein-gruppen på Sunnmøre forteller også om dristighet da selskapet utviklet sin store suksess, som er skip med en helt ny baugtype. Han forklarer suksessen med at de hentet inn designere som ikke hadde noen erfaring fra skipsdesign. Det endte med et skip som ser helt annerledes ut enn det bildet vi har inni oss av hvordan skip skal se ut.
Kaféeier Linn Andersen på Lillestrøm viste også mot da hun lot seg bli slaktoffer i den populære serien til TV3, der stjernekokken Eyvind Hellstrøm slakter spisesteder og gjør et forsøk på å bygge dem opp igjen. Andersen var rimelig svett mens det pågikk, men mener at det så absolutt har styrket den lille bedriften hennes.
Alt dette er mot kombinert med evnene til å tenke utenfor allfarvei.
Bedriften Leonard Nilsen i Risøyhamn i Nordland tenker ikke bare utenfor allfarvei, den ligger utenfor allfarvei, men dro likevel nylig inn en milliardkontrakt i Hongkong. Det som startet med en bulldoser, en traktorgraver og to lastebiler er nå et konsern på 15 bedrifter og 800 ansatte. «Det er nå en gang slik at betaler du med peanøtter, så får du apekatter», sier selskapets styreleder, Frode Nilsen, om personalpolitikken deres. De holder bevisst høye lønninger selv i disse tider da bedriftsledere flest er opptatt av å kutte i personalkostnadene og regjeringen og samfunnsøkonomer roper ulv. Det sikrer bedriften så flinke folk at den har kunnet desentralisere beslutningsprosessene så til de grader at det faktisk er synlig med det blotte øye hvor lønnsomt det har vært. Les selv Nilsens fornøyelig fortelling fra en episode fra Island.
Vi forteller fra disse unike bedriftene for å inspirere deg som leser. Inspirasjon og nytte er to ledetråder for vår redaksjonelle linje. Vi tror fortellingen om Jokers reklamekupp både kan være til inspirasjon og nytte. Denne myggen blant dagligvarekjedene har ved hjelp av tilfeldigheter og en helt klar markedsstrategi klart å bli eksponert i et av TV2 mest populære programmer utallige ganger. Det er gjerne slik at målbevisst og systematisk arbeid også gir slumpen på din side. Og det har Joker fått fordi de sponser sykkelmiljøet, og sykkelritt har blitt en publikumssport av dimensjoner i Norge i løpet av de siste to årene - uten at Joker kunne forutse det. Og når populariteten kom, ble det ikke en sovepute for selskapet. Det inspirerte til systematisk arbeid for å få mest mulig PR ut av reklamekronene.
Det Joker har gjort, kan mange lære av, for salg er tross alt livsviktig for alle som lever av kunder. Fordi salg er så viktig, har vi utvidet den seksjonen i bladet som handler om kommunikasjon med markedet. Før het seksjonen markedsføring, nå heter den salg og reklame. Det signaliserer at vi kommer til å trekke fram flere gode og nyttige historier fra dette feltet enn tidligere.n