jobb og ledelse

Pedagogisk og god styringsmodell

I drøye to år har Sparebanken Vest benyttet styringsmodellen balansert målstyring. Resultatet har ikke latt vente på seg: Motiverte og mer resultatorienterte medarbeidere er blant gevinstene banken sitter igjen med.

Publisert Sist oppdatert

Skepsis, litt mistro og en noe avventende holdning var noen av reaksjonene da Sparebanken Vest i 2001 informerte de ansatte om bankens nye styringsverktøy - balansert målstyring. I dag er stemningen snudd på hodet.

-Vi har fått utrolig mye positiv tilbakemelding. Bankens strategi er blitt mer synlig for de ansatte. Samtidig har hver enkelt medarbeider fått større forståelse for at han eller hun spiller en rolle. De opplever at bedriftens suksess er avhengig av deres innsats, forteller controller og prosjektansvarlig Liv Næss i Sparebanken Vest.

Balansert målstyring (BMS) er i norsk sammenheng en relativt ny styringsmodell. Fra 1992-1997 var det, ifølge forumet BSCWorld, kun en håndfull prosjekter i Norge. Det er først de siste årene interessen for modellen virkelig har tatt av.

BMS fokuserer på operasjonalisering av strategi. Fokuset er ikke bare på bedriftens resultater, men også på hvilke aktiviteter som fører til gode resultater på bunnlinjen. Tanken er at bedriftens suksess avgjøres av mer enn økonomiske faktorer. Modellen fremhever betydningen av langsiktige visjoner, klare mål og systematisk måling av både finansielle og ikke-finansielle parametere. De ansatte får tilgang til målekort, som viser hvordan avdelingen ligger an i forhold til de mål som er satt.

Sparebanken Vest har 80 slike «kort.»

- Hos oss må måleparametrene tilfredsstille fem krav. De må være konkrete, resultatorienterte, realistiske, enkle og motiverende, sier Liv Næss.

På et bankkontor består målekortet - i tillegg til finansielle mål - typisk av forhold som køtid, sertifisering, ukentlig salgstrening og innskuddsdekning. Tre fargekoder brukes for å indikere status: Rødt, gult og grønt. Målet er å få alle parametere grønne.

- Balansert målstyring hjelper oss til å være tydelige på hvem vi er, hvem vi er for, og hva vi skal gjøre. Modellen er også med på å skape engasjement innad i bedriften. En av våre salgsledere formulerer seg slik, sier Næss, og leser høyt fra en e-post:

«De ansatte forstår hvor de selv eller teamet må sette inn støtet i forhold til de enkelte måleparametrene. Teamet oppnår dermed et bedre resultat».

I likhet med andre styringsmodeller har også BMS sine svakheter. Ifølge Næss kan noen av måleparametrene oppleves som urettferdige.

- Vi har for eksempel erfart at sykefravær vanskelig kan inngå på målekortet til veldig små avdelinger. Er en av seks borte, har vi med en gang over 16 prosent sykefravær. Det skaper feil fokus og føles vanskelig å kunne påvirke. BMS er en dynamisk modell som med faste mellomrom må evalueres. Derfor er også sykefravær som måleparameter fjernet fra de små avdelingene.

Alt i alt mener likevel Næss at BMS har langt flere fordeler enn ulemper.

- Det er en god, pedagogisk modell. Jeg tror BMS i utgangspunktet kan brukes av alle typer bedrifter og organisasjoner. Det gjelder imidlertid å ha toppledelsen med seg. Hos oss har det vært en viktig og helt nødvendig forutsetning for modellens suksess.

Sparebanken Vest
Sparebanken Vest har en forvaltningskapital på 39 milliarder kroner Banken har 59 kontorer i fylkene Sogn og Fjordane og Hordaland. Hovedkontoret ligger i Bergen

Powered by Labrador CMS