Nyskaping
Kaptein utfordrer det etablerte reiselivet ved å ta mobile kapselhoteller til Norge
Sendte inn skisse til verdens største produsent som kastet seg over ideen.
Som utdannet kaptein og inspektør i Grieg har Eirik Kalve reist verden rundt. I Asia kunne han ikke unngå å legge merke til at det som en gang ble ansett som en japansk kuriositet, de bittesmå kapselhotellene, var i ferd med å sprette opp overalt.
Han bestemte seg for å prøve det.
– Det var bedre enn ventet, sier han i dag når han bare er seks uker fra å kunne leie ut rom i det første mobile kapselhotell i Norge.
Etter mangel på soveplass på Tysnesfestivalen for et par år siden tok han kontakt med et kinesisk selskap som er verdens største produsent av kapselhoteller.
– Jeg sendte inn en skisse og spurte om de var interessert i å videreutvikle tradisjonelle poder til å fungere i «pimpa» kontainere. Det tente de veldig på.
Produsenten støpte nye former som passer inn i konteinere. Det ble satt inn vinduer for å gi et snev av romfølelse, og både varme og luftrensing ble installert for å gjøre overnattingen så behagelig som mulig.
Hvor behagelig det faktisk blir, avhenger av hvor klaustrofobisk du er. Kalve som selv er 1,88 på strømpelesten mener han har god plass og kan sitte oppreist i den 1,10 meter høye og 2,10 meter lange kapselen.
Satser på reiseliv
Ifølge Kalve kommer «podtellene» hans i to konsepter – ett for bedrifter og ett for reiseliv med dusj og toalett. På sikt skal han kunne sette opp et mobilt podtell med en kapasitet på 320 personer.
På den kommende Tysnesfestivalen ser han for seg at podhotellet skal være for de som ønsker litt mer komfort enn et telt og som vil trekke seg litt tilbake. Det trenger ikke koste så mye. For dekke kostnadene må en natt koste 599 kroner.
Etter hvert skal man også kunne leie dobbelpoder, med plass til familier.
– Konseptet er nytt, vi får seg hvor markedet er, men vi kommer til å starte med idrettsarrangementer og festivaler, sier Kalve som ønsker å hjelpe arrangementer og bedrifter i perioder med sprengt kapasitet.
Men flere andre kan dra nytte av mobiliteten i løsningnen. Podtown har hørt fra entreprenører og aktører i maritim sektor som også har vist interesse.
Stikkord: Kort varighet
Professor Øystein Jensen ved Stavanger Hotellhøyskole er ekspert på norsk reiseliv. Han synes ideen med mobile hoteller er interessant, spesielt i tilfeller der det er snakk om et arrangement av kortere varighet.
–Under festivaler og idrettsarrangement høres dette mer passelig ut, fordi da er folk der for å oppleve noe bestemt, enten det er mat, kultur eller musikk. Da er ikke selve overnattingen så vesentlig, og kanskje finnes det ikke så mange muligheter på stedet heller, sier han.
Kalve ser også for seg at norske turistdestinasjoner vil kunne ha glede av å utvide kapasiteten under høysesongen. Podene skal tåle norske påsketemperaturer.
–Folk fra Asia blir en stadig større andel av turistene her i landet, og der er det allerede større aksept for kapselkonseptet, sier han.
Utfordrer bobilene
Når det kommer til naturopplevelser er professor Jensen litt mer skeptisk.
–Hvis det er naturen man søker, kan det fort oppleves som et brudd med opplevelsen dersom man trer inn i en kasse, sier Jensen.
Han tror campingplassene og bobilene i dag dekker en stor del av markedet for podhotell. Det er fortsatt et betydelig marked. Campingplassene har i overkant av 20 prosent av alle overnattingsdøgn i Norge. I 2014 utgjorde dette 7,1 millioner gjestedøgn.
Mens overnatting krever tillatelse fra kommunen, faller kapslene inn under regelverket for bobiler.
Ifølge Kalve er dette en stor fordel.
– Når man slipper søknader til kommunen, blir det veldig enkelt for entreprenører som bare trenger litt mannskap i en kortere periode, sier han.
Egne penger
Kalves selskap Podtown har agentur på salg av konseptet i Norge og Sverige. Og han er den eneste i Norge som kan kjøpe kapsler fra produsenten som på sin side skal selge konseptet til resten av verden. Allerede skal kontrakter være inngått i Malaysia og Singapore.
Podtown har gått sammen med et transportselskap som skal sørge for at hotellet kommer seg frem til selv de mest avsidesliggende fjordene i Norge.
Finansiering står han selv for sammen med banken. Flere investorer har vært interessert, men så langt er det ikke kapital som har vært det største behovet.