Samfunn
Kastrup går for dobling av passasjerantallet
Året etter at Gardermoen ble nordens største flyplass, øker danskene ambisjonene. Trumfkortet er charterturister fra Kina og megaflyet Airbus A380.
I 2014 var Oslo Lufthavn Gardermoen og København Lufthavn Kastrup nesten like store. Målt i antall passasjerer strømmet det om lag 25 millioner gjennom hver av flyplassene i løpet av året. På Arlanda var antallet passasjerer kun 22,4 millioner i fjor.
Og snart åpner den nye terminalen på Gardermoen som kan øke passasjertallet enda mer og gjøre Oslo til den største flyplassen i norden. Hvis ikke København lykkes med de enorme nye planene som ble lagt frem i går.
Ifølge Berlingske Tidende har Kastrup, som er privat og børsnotert, ambisjoner om å øke det årlige passasjerantallet til 40 millioner. Det skal skje med flere nye investeringer - i første omgang på om lag 1 milliard danske kroner.
Siden 2010 har man tatt inn 2,4 millioner flere passasjerer. På samme tid har markedsverdien av selskapet økt med 160 prosent på børsen. Flyplassen har også vunnet prisen som Europas mest effektive ti av de siste 12 årene.
Og om du lurte på om det er noe å tjene på å selge kaffe til 50 kroner koppen: Flyplassdrift er lønnsomt. Resultatet utgjør 37,8 prosent av omsetningen. 70 prosent av overskuddet kommer fra butikkene og loungene.
En viktig del av vekstplanen er flyplassenens nye terminal den såkalt Finger C som skal være i stand til å ta imot de enorme Airbus A380-flyene som Emirates har planer om å sette inn på ruten mellom Danmark og Dubai.
En annen stor endring som trer i kraft neste år, er automatisk passkontroll. Det vil gjøre det mye enklere å få de store mengedene med mennesker effektivt guidet til der de skal.
Administrerende direktør Thomas Woldbye sier til Berlingske at han forventer at markedet for flyreiser vil vokse med 6,7 prosent i året og at den raskeste veksten vil komme innen langreiser.
Allerede nyter flyplassen godt av samarbeidet med kinesiske flyselskaper som har opptil 100 prosent belegg på sine reiser til Europa, og Beijing Capital Airlines har valgt seg København som landingsplass for sine langreiser stappfulle med kinesiske charterturister.
Et spennende spørsmål for fremtiden til Gardermoen er hvor Bjør Kjos velger å stasjonere alle de nye flyene han har opsjon på å kjøpe i tiden fremover. Hvis han skal følge dagens strategi om å gjøre flyene hjemmehørende i utlandet for å komme inn under utenlandsk arbeidsmijølov og lønnsnivå, spørs det om trafikken på Gardermoen vil øke noe særlig utover det utviklingen av norske reisevaner skulle tilsi.