Nyskaping
Kina utfordrer Musk og Tesla på batteriproduksjon
Den som kan tilby de beste batteriene, vil ta et digert jafs av et lukrativt marked. Tesla og Elon Musk har planene klare, men nå har kineserne utfordret til batterikamp.
Den som vinner kampen om å produsere de beste, minste og mest effektive batteriene – vil vinne store deler av verdensmarkedet for elbil og strømlagring.
Det er opplest og vedtatt at verden de nærmeste årene skal oversvømmes av elbiler. I tillegg jakter myndigheter og energiselskaper kontinuerlig på nye måter å lagre fornybar energi på.
Gigafabrikk blir for liten?
Tesla er allerede på ballen, og Elon Musk er intenst opptatt av å fullføre byggingen av verdens største batterifabrikk i Nevada-ørkenen. Men i Kina tenker man enda større, og den ambisiøse Tesla-gründeren risikerer å bli frakjørt i Nevadas ørkenstøv, skriver Bloomberg.
Kinesiske selskaper har nemlig planer om å bygge flere batterifabrikker med mye større kapasitet enn hva Musk planlegger i Nevada. Kineserne planlegger fabrikker som til sammen kan levere mer enn 120 gigawatt-timer elektrisitet i året innen 2021, ifølge en rapport Bloomberg Intelligence har publisert denne uken. Det er nok å levere batterier til rundt 1,5 millioner Tesla Model S-biler eller 13,7 millioner Toyota Prius Plug-in Hybrid i året, ifølge Bloomberg News.
Til sammenligning vil Teslas Nevada-fabrikk, levere opptil 35 gigawatt-timer batteristrøm når den er ferdigstilt i 2018, heter det.
Elon Musk er intenst opptatt av å fullføre byggingen av verdens største batterifabrikk
Framtidens industripolitikk
Litium-ionbatterier har lenge vært brukt i smarttelefoner, bærbare datamaskiner og i annen personlig elektronikk, men etterspørselen forventes å eksplodere i de neste fem årene ettersom elbilen vil ta stadige større markedsandeler.
I tillegg vil batteristrøm bli etterspurt av kraftselskaper som forsker på muligheten av å installere gigantiske lagringssystemer for strøm fra vind, sol og andre fornybare energikilder.
Les mer:
Telsa produserte nesten 84.000 elbiler i 2016 og har sagt at de planlegger å produsere 500.000 i 2018.
Og mens Tesla bygger det som regnes som den største og mest fancy batterifabrikken, har den kinesiske regjeringen lansert en omfattende plan for å øke landets litiumproduksjon. Om lag 55 prosent av den globale produksjonen av litium-ionbatteri er allerede basert i Kina, mens kun 10 prosent av batteriene produseres i USA. I 2021 forventes Kinas andel å ha vokst til 65 prosent, ifølge Bloomberg.
– Dette handler om industripolitikk. Den kinesiske regjeringen ser litiumbatterier som en svært viktig industri for den nære fremtiden, sier analytiker i Bloomberg New Energy Finance, Colin McKerracher.
Ifølge Bloomberg-analytikeren forventes det at den globale batterikapasiteten vil mer enn doble seg de neste fem årene – fra rundt 103 gigawatt-timer i dag til 273 gigawatt-timer i 2021.
Kina ønsker ikke å gå glipp av muligheten til å vinne dette markedet.
Teslas kunngjøring for tre år tilbake, om at de skulle bygge en gigantisk batterifabrikk i Nevada-ørkenen, fikk kineserne til å hive seg rundt. Kampen om batterimakta er i gang, sier Simon Moores, administrerende direktør for det internasjonale bransjenettstedet Benchmark Mineral Intelligence, til Bloomberg.
Dette handler om industripolitikk. Den kinesiske regjeringen ser litiumbatterier som en svært viktig industri for den nære fremtiden
Musk gir seg ikke uten kamp
Men det er alt for tidlig å konkludere med at Tesla er utslått. Selskapet planlegger å kunngjøre ny steder der de skal bygge inntil fire nye fabrikker innen utgangen av 2017. Både Shanghai og Skandinavia har tidligere vært omtalt som mulige lokasjoner. Og det er få, om noen, kinesiske batteriselskaper som kan matche skalaen på Teslas fabrikker. Batterifabrikken i Nevada vil bli verdens største fabrikk, så kineserne må bygge mange fabrikker for å holde følge med Musk & co.
Så Elon Musk har på ingen måte gitt opp å konkurrere med kineserne. Tvert i mot prøver han nå å slå dem på hjemmebane: Ifølge Forbes planlegger Tesla å bygge en stor elbilfabrikk i Shanghai.
Kineserne mangler det store lokomotivet, som Tesla er. På den annen side består Kinas litium-industri av mange flere spillere, blant annet selskaper som Amperex Technology Ltd., Tianjin Lishen Battery Joint-Stock Co og dusinvis av andre.
Tidligere i år annonserte den kinesiske regjeringen planer om å slå sammen batteriprodusenter og konsolidere produksjonen for å hjelpe næringen til å vokse. Initiativet går hånd i hånd med Kinas planer om å oversvømme landets motorveier med fem millioner elbiler innen 2020, skriver Bloomberg.
Kinas høye ambisjoner innen elbil og batteriteknologi har flere årsaker. En åpenbar grunn er at forurensingen i mange kinesiske byer er så heftig at den går på livet løs.
– En annen årsak er at kineserne ser et stort potensial for å ta ledelsen i et marked som ikke bare vil vokse hjemme i Kina, men også bli gigantisk globalt, sier analytiker Logan Goldie-Scot fra Bloomberg New Energy Finance.