Nyskaping

Kina varsler storstilt satsing på elektrifisering av bilparken i landet, som er verdens største bilmarked.

Kina vil forby nye bensin- og dieselbiler «i nær fremtid»

Nært forestående lovendringer i Kina kan gi internasjonale bilprodusenter nok en grunn til å satse på elektrisitet.

Publisert Sist oppdatert

2017 har vært et godt år for elbil-tilhengere. Stormakter - både land og selskaper - kappes om å lage de beste batteriene. Gjentatte skandaler i tysk bilindustri tvinger produsentene til å vektlegge klimahensyn i utviklingen av nye modeller. Samtidig har flere land, inkludert Storbritannia og Frankrike, annonsert at de vil forby salg av bensin- og dieselbiler innen 2040.

Utviklingen går fort, noe flere av de største aktørene i industrien har bemerket seg. Giganten Volvo annonserte i sommer at alle nye modeller fra og med 2019 skal være elektriske eller hybridbiler. Avgjørelsen markerte «slutten på biler som kun drives av forbrenningsmotorer,» uttalte selskapets president Håkan Samuelsson i juli. Han forventer å selge minst én million el- og hybridbiler innen 2025.

Den målsetningen kan ha blitt langt mer oppnåelig etter uttalelser denne helgen fra Kinas viseminister for industri og IT, Xin Goubin. Ifølge ham jobber landet med en tidslinje for utfasing av biler med forbrenningsmotorer, noe som kan innebære forbud mot produksjon og salg av slike biler. Ny lovgivning på området vil iverksettes «i nær fremtid,» sa Goubin ifølge The Guardian.

– Tiltakene vil føre til enorme forandringer i miljøet, og utviklingen i Kinas bilindustri vil skyte fart.

Uttalelsene kommer etter et lovforslag lagt frem i juni, som skisserer et kvoteringssystem som skal tvinge bilprodusenter til å produsere flere elbiler frem mot 2020.

Ifølge den internasjonale organisasjonen for produsenter av motoriserte kjøretøy, OICA, ble det solgt mer enn 28 millioner kjøretøy i Kina i fjor. Av disse var omtrent en halv million el- eller hybridbiler, som ifølge The Guardian er en økning på 50 prosent fra året før.

Både Volvo og Ford har store planer for sine respektive bilparker i landet. Mens førstnevnte planlegger å slippe sin første helelektriske bil på det kinesiske markedet i 2019, regner Ford med at omtrent 70 prosent av deres biler i det kinesiske markedet vil være elektrisk eller hybrid innen 2025.

I Norge passerte antallet elektriske personbiler 100.000 i løpet av årets første kvartal – ekskludert hybridbiler. På et seminar i februar uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at regjeringen skal sørge for at det er flere fordeler med å eie elbil fremfor «vanlige» biler også i fremtiden. Dessuten vil ikke bil være nødvendig for daglige reisebehov om få år - kanskje så få som fem, spår han.

Powered by Labrador CMS