Samfunn
– Kommer trolig aldri til å bli innført
Stortinget vedtar å utsette avgiftsinnføringen med et halvt år. Kommer trolig aldri til å bli innført, mener Høyres saksordfører på Stortinget.
Etter kraftige motreaksjoner, har Finanskomiteen på Stortinget enstemmig vedtatt å utsette innføringen av biodrivstoffavgiften med et halvt år – til 1. juli 2020.
-
LES OGSÅ | Øker utslipp med 500.000 tonn CO2
-
LES OGSÅ | Palmeolje splitter biodrivstoffbransjen
– Avgiften kommer sannsynligvis aldri til å bli innført slik den er utformet i dag, understreker Finanskomiteens saksordfører for skatteproposisjonen Vetle Wang Soleim (H) overfor Kommunal Rapport.
Flere aktører, blant dem NHO og LO, har gått kraftig ut mot tiltaket de mener gjør det for dyrt for næringslivet å benytte seg av biodrivstoff. Dagens Perspektiv har tidligere skrevet om at avgiften kan øke CO2-utslippene fra norske veier med 500.000 tonn CO2 årlig.
Rammet alt biodrivstoff
Regjeringen ville øke omsetningskravet for biodrivstoff fra dagens nivå på 12 prosent opp til 20 prosent i det opprinnelige forslaget som kom med statsbudsjettet tidligere i høst.
Men forslaget om å innføre avgifter på alt biodrivstoff over omsetningskravet fikk bransjen til å reagere kraftig. Biodrivstoffet ville økt med tre kroner literen, og flere aktører fortalte at de så seg nødt til å gå tilbake til vanlig drivstoff.
Det er den omdiskuterte bruken av palmeolje i biodrivstoffet som er årsaken til regjeringens opprinnelige forslag. Men forslaget rammet alt biodrivstoff – enten det inneholdt palmeolje eller ikke.
Ikke hensiktsmessig å gjøre det dyrt
Men nå skal tiltaket etter alle solemerker skrotes.
Wang Soleim er «helt sikker» på at omsetningskravet kommer til å øke utover regjerings-forslaget om 20 prosent, men at det aldri var hensikten å gjøre det dyrere for næringslivet:
– Vi utsetter iverksettelsen fordi vi fikk tydelig tilbakemelding fra både NHO og LO om at dette grepet ville føre til at næringslivet ville bruke mindre biodrivstoff. Det var ikke intensjonen, og derfor utsetter vi nå innføringen. Dermed får vi tid til en god dialog med både næringslivet og kollektivselskapene om hvordan vi skal få til det felles målet om å redusere utslippene ved hjelp av biodrivstoff, uten at produksjonen av drivstoffet fører til avskoging, sier han til Kommunal Rapport.