Koronaviruset
Korona-vinnerene
I alle kriser er det mange som taper og noen få som vinner. Slik er det det også under koronakrisen, skriver Janne Log.
Janne Log er daglig leder i Samvirkene.
SYNSPUNKT. I alle kriser er det noen få som vinner. Vi er vant med å tenke på dette i en nasjonal kontekst. Men nå må vi tenke på dette i en global kontekst.
En positiv virkning av den sosiale isolasjon ført til at digitaliseringen aldri gått raskere. Alle møter, all undervisning og mange kulturelle aktiviteter skjer på digitale plattformer. Vi kan også rapportere helsesymptomer digitalt. Og Folkehelseinstituttet har sammen med Direktoratet for e-helse, Forskningsrådet og Simula, utviklet en smittesporingsapp. Appen kan følge med på og analysere hvor folk i Norge oppholder seg og hvem de er i nærheten av.
Når digitaliseringen går så raskt, må vi øke plattformbevisstheten vår. For nasjonalt eierskap er viktig. I følge en Ipsos undersøkelse, som ble gjennomført på oppdrag fra Samvirkene, rett før Koronapandemien nådde Norge, mener 7 av 10 at nasjonalt eierskap er best. Og 4 av 5 nordmenn mener eierskap er viktig. Og mens situasjonen for nasjonal handels- og tjenestenæring er kritisk, er den amerikanske plattformgiganten Amazon i ferd med å ansette nesten 200.000.
Det er mange norske oppstartsselskaper som er helt på høyden med de internasjonale konkurrentene. Noen av disse er; Whereby, Kolonial, Tise, Morgenlevering, Poio, Kahoot, boost.ai, Bilkollektivet, Equality Check, vierlive.no, Lawbotics, Fjong og CHOOSE. Plattformselskapene er mer verdt jo flere som bruker dem. Og størrelse gir en unik forbrukerinnsikt – i en tid der brukerdataene har aldri vært verdt mer. Bruker flere av oss norske plattformer, blir disse både mer konkurransedyktige og den norske kompetansebasen styrkes.
Mange kanaler gir et enormt informasjonstilgang. På et tidspunkt var informasjonsflommen så stor at forsvarsminister Frank Bakke-Jensen advarte mot å spre falske nyheter. Ifølge forsvarsministeren er trusselbilde ikke endret, selv om mange land er rammet av korona-epidemien. Han advarte mot påvirkningsoperasjoner.
I myldret av informasjon, har redaktørstyrt informasjon basert på fakta vært både stabiliserende og kritisk. Konsekvensene ville vært katastrofale hvis vi faktisk trodde at varm drikke dreper viruset. Under en pandemi er det greit at vi alle vet at sosial isolasjon hindrer spredning.
Koronaen har vist oss et samfunnet de færreste av oss ønsker. Tomme gater, tomme serveringssteder, tomme butikker, tomme frisører, et tomt, skall av det som vi plutselig oppdager hadde vært et varmt og livlig lokalmiljø.
Alle disse teknologi-, kompetanse-, service- og kulturbedriftene er små biter i et puslespill som til sammen gir oss et levende samfunn. Og som gjør at vi år etter år blir kåret til å være blant de lykkeligste landene i verden. I årets ferske rapport er Norge kåret til det femte lykkeligste landet i verden. (Wold Happiness Report)
Skal norske designere overleve, må vi kjøpe norsk design. Skal vi ha et rikt kulturliv, må vi kanskje kjøpe mer kultur enn tidligere. Og på kort sikt, betale for ta del i blant annet konserter på nett. Skal vi ha et blomstrende byliv blir det viktigere enn noen gang å legge pengene i lokale caféer og restauranter. Skal Norge ha kokker i verdensklasse som promoterer norske råvarer har dette en pris.
Vil vi ha den tryggheten vi får gjennom redaktørstyrte medier og faktabasert informasjon, må vi forholde oss aktivt til at innholdsproduksjon og fakta ikke er gratis.
Og når digitalisering nå har sånn fart, må vi øke bevisstheten om hvilke plattformer vi bruker.
I alle kriser er det mange som taper og noen få som vinner. Dette må vi forholde oss aktivt til. For det er vi som skal bestemme hvordan Norge skal se ut etter koronaen herjinger. Og det er vi som skal leve med det.