bokanmeldelse

Kraftfull metodikk for endring

BOKANMELDELSE: Fasilitering innebærer å gjøre det lettere for noen å oppnå målsettingen sin. Derfor er fasilitering en kraftfull endringsmetodikk. Boka «Fasilitering» er viktig fordi den vil bidra til bedre læringsopplevelser i situasjoner som skal styrke organisasjoners verdiskapning.

Publisert Sist oppdatert

BOKANMELDELSE:

Mange har opplevd dyktige ledere som benytter mange av teknikkene i fasilitering når de skal kommunisere viktige budskap. Forskjellen er betydelig. Lederen er ensidig opptatt av oppslutning om egen sak; den profesjonelle facilitatoren vil ha læringseffekter og atferdsendringer i gruppen.

Noen ganger møter du mennesker som bidrar til å forandre livet ditt. På mitt første internasjonale kurs i fasilitering møtte vi en fasilitator som var en guds gave til pedagogikk og involvering. Det ble en bevisstgjøring på hva det var mulig å få til med engasjement, læringsstiler og kommunikasjon. Etter kurset bestemte jeg meg for at dette skulle jeg arbeide mer med. Så når det endelig foreligger en bok på norsk er jeg mer enn begeistret.

Vel gjennom 166 sider fra Anniken Solem og Margit Hermundsgård i boka «Fasilitering» er det ingen grunn til å tøyle begeistringen. Forfatterne leder leseren gjennom dette feltet på en svært trygg måte. For skal vi forstå dette feltet skikkelig må vi kjenne til Scheins bidrag om at i organisasjonskulturen kan deles inn i tre nivåer:

Artefakter eller synlige symboler; uttrykte verdier eller måten å gjøre ting på; og de grunnleggende antagelsene eller atferd, holdninger og verdier som ofte er ubevisste, og ikke så lett lar seg avdekke.

Som ekstern fasilitator må du fange opp når de ansatte sier en ting og gjør noe annet. Jeg synes også det er spennende når jeg lærer at John Dewey var mannen bak begrepet «learning by doing». Begrepet fanger opp mye av det fasilitering handler om; deltagelse og involvering.

Dette trekker oss over på et annet sentralt tema som er læringsstiler. Hvordan foretrekker du å lære ting? Noen vil hevde at dette ikke har vært noe hovedtema i norsk skole. Samtidig er det kinkig når du skal dra mange gjennom store pensa raskt. Fordelen når du fasiliterer en mindre gruppe er at du kan ha et øye for læringsstiler. David Kolb beskriver i sin læringsstil-modell fire ulike innlæringskanaler. Personer med auditiv preferanse liker best å få presentert stoffet muntlig. De med visuell preferanse husker best det de har lest, og det de har sett på bilder. De med taktil preferanse lærer best når noe kan oppleves gjennom berøringssansen. De foretrekker å ta notater, bruke PC eller annet taktilt hjelpemiddel. Personer med kinestetisk preferanse lærer best når de får være aktive og involvert gjennom å bevege seg og å utforske den fysiske verden.


Fasilitering kommer av det latinske facilis, som betyr å gjøre lettere. Dette står ikke veien for at dette er en bok som alle ledere bør lese

Dette er en praktisk bok som gir en drøss av tips og gode råd. Du slipper unna alle fotnotene og litteraturreferansene, men det henvises til noen sentrale arbeider i teksten. Litteraturlisten er begrenset, men delt inn slik at det er lett å arbeide videre, og lese mer om fagfeltet.

Vi skal gjennom fasilitering gjøre læring lettere. Det betyr vel forberedt med stor grad av variasjon, involvering og et trivelig klima. Deltagerne skal slappe av på en slik måte at de er åpne for å ta imot budskapene, og det de selv produserer gjennom ettertanke, samhandling og prosessarbeid. God fasilitering skaper en optimal ramme for læring.

Når du skummer gjennom innholdsfortegnelsen finner du ikke et kapittel som heter verktøy. Men fortvil ikke; forfatterne har spredt verktøyene utover i boka. Disse dukker stadig opp som tips i teksten, i bokser og som sjekklister. Her er det mye å plukke med seg til neste samling i avdelingen eller for konsulenter som arbeider med denne metodikken. En forbedring ville allikevel vært et eget kapittel med egnede verktøy for fasilitering og arbeid med grupper.

Kompleksiteten i fasilitering bør respekteres. Mange ulike fagfelt smelter sammen i dette begrepet, og det er ikke for alle å kaste seg ut i slike prosesser. Det krever motivasjon, nysgjerrighet og en fleksibel innstilling til både form, fag og gjennomføring.

Jeg følte tilløp til bekymring i starten når fasilitering defineres fire ganger på nesten like mange tekstsider, men da er vi rimelige sikre på at fasilitering kommer av det latinske facilis, som betyr å gjøre lettere. Dette står ikke veien for at dette er en bok som alle ledere bør lese. De skal sørge for at det blir lettere for de ansatte å nå målene sine!

Derfor er det vel anvendt tid både for ledere, konsulenter og andre som er opptatt av læring å sette av noen timer til faglig oppdatering. Anbefales!

Fasilitering

Anniken Solem og Margit Hermundsgård: «Fasilitering», Gyldendal Akademisk 2015, 166 sier. Pris: kr. 299,–

Anbefales for: Ledere, HR, konsulenter og andre som er opptatt av læring og endringsprosesser.

Arne Tor S. Bjerke er rådgiver og partner i Crafting House AS og arbeider med rådgivning til ledere og ledergrupper.

Powered by Labrador CMS