Nyskaping

DESIGN: – Det som er utenpå posen, er like viktig som det som er inni, sier Anne Birte Bjørdal Hanken og faren Arne Bjørdal.

Kunst ble kaffe i Ålesund

Kaffebrenneriet Jacu i Ålesund sentrum er kåret til Europas beste av sitt slag. De som står bak, var ikke en gang særlig opptatt av kaffe da de startet – de startet Jacu som et kunstprosjekt.

Publisert Sist oppdatert

En kraftig og real servering med mølje av Borgundfjord-torsk, bør man saktens kunne forvente i Ålesund.

Men oppfølgende kaffe i den desiderte, europeiske toppklasse? Simpelthen av en kvalitet som hevdes å være «oppsiktsvekkende god»? Og til og med bli fortalt at skjenken i bunn og grunn er et kunstprosjekt? Hvem forventer den slags i jugendbyen?

Likevel; slik er det.

Europas beste

Hvorom allting er, denne typen assosiasjoner av superb kaffe er knapt av dem som fremkalles når tanken fokuserer på landets klippfiskhovedstad.

Men så er det altså sånn at kaffebrenneriet Jacu i Ålesund sentrum, i 2013 fikk den aller gjeveste prisen av Speciality Coffee Association of Europe, under et storstilt evenement i Nice.

Firmaet ble kåret som Europas beste på fagfeltet. I begrunnelse for prisen slår Speciality Coffe Association of Europe også fast at Jacu er Europas mest innovative bedrift i bransjen, når det gjelder både markedsføring og produkt.

Som man forstår er oppbyggingen av eget merke en omfattende prosess. Og ikke noe jeg anbefaler for dem som mangler lidenskapen

I tillegg kan det nevnes at kaffemakerne i Ålesund to ganger har vært blant topp tre i rene norske kåringer.

Jacu ble etablert i 2011, og kan ellers slå i serveringslokalenes helt spesielle jernbord for å dokumentere solid økonomisk utvikling, fra første dag. I 2015 var omsetningen, med tre fast ansatte, 2,7 millioner kroner, året etter 6,7, og for 2016 vil den ventelig runde åtte millioner.

Dermed står man naturligvis overfor særdeles markedskompetente økonomer, som er usedvanlig glade i kaffe, eller hva?

– Lang ifra, sier en av gründerne, Anne Birte Bjørdal Hanken. Hun er CEO og partner:

– Min mann, og jeg, som gikk i gang med dette, er kunstfaglige pedagoger fra skoleverket. Vi ser på denne bedriftsetableringen som et kunstprosjekt.

Kreativitet

Muligens komplisert å følge Anne Birte Bjørdal Hankens resonnement, der man sitter småurven med sin morgenkaffe, usikker på om man i det hele tatt er stått opp?

– Vi ønsker ikke å kokettere med sære eller virkelighetsfjerne synsmåter. Men det kreves enorme mengder kreativitet for å få et slikt prosjekt ut på markedet, med bakgrunn i akkurat våre visjoner. Uten å kompromisse hele veien.

– Våre strategier har vært de høyeste produktkvaliteter, i konkurranse mot de aller beste i verden, der vi markedsfører oss med en gjennomført og konsistent, visuell identitet. I tillegg til andre aktiviteter, som eget kaffeakademi og kunstformidling. Begge deler har vi satt i gang i de nok så spesielle lokalene våre, sier hun.

– Se bare hvordan firmanavnet er formet med kaffebønner. Den er lagt merke til. Også utenfor Norge.

– Vi skal med tiden også prøve å etablere oss utenfor landet. Interessen er til stede, påpeker Bjørdal Hanken.

Skulpturell

– Å få fast grunn under bena til Jacu har gitt en nesten skulpturell følelse, mener Anne Birte Bjørdal Hanken.

– Kunstformidlingen i skoleverket har lært oss mye om funksjonell kommunikasjon, og oppfinnsomhet på alle plan.

– Dessuten har vi vært nødt til å sette oss inn i økonomi på det mest nitidige, erkjenner hun.

– Her har det også hjulpet på at pappa, som har vært styreformann, besitter 20 års erfaring som styremedlem i hjørnesteinsbedriften Ørsta Stål.

– Men viktigst er at vi har tatt med oss en avgjørende egenskap fra kunsten; trangen til å skape og kommunisere.

– I jobben med Jacu føler vi at denne delen av vår personlighet har vært viktigst for drivkraften. Lange dager, og tunge tak har vi tatt. Men på grunn av kunstfølelsen har alt sammen likevel vært moro, sier hun.

Mye omtanke

Far og datter understreker at de ofret mye omtanke på selve kaffeposen, rett og slett. Kvaliteten i posen er like viktig utenpå som innholdet, mener de.

Og nettopp selve kaffeposen og firmalogoens design har vakt oppsikt. Så pass at Designrådet i 2013 ga Jacu prisen for god design og visuell identitet.

Foto BRENNERI: Kaffebrenner og partner, Gunnar Lillevold, i gang med,¬ vi hadde nær sagt, dagens koking. (Foto: Nils Erik Langva)

– Å bygge opp et merke i kundenes bevissthet, og bli lagt merke til i markedet handler altså om så mye mer enn produksjonsprosesser, sier Anne Birte Bjørdal Hanken.

Først brukte de eget, og andres, nettverk for å komme frem til de beste kaffesortene, uansett hvor i verden de var å finne. Det gode designet bærer ikke lenge hvis produktet ikke har den nødvendige kvalitet.

De søkte seg mot kaffedyrkere, de som plukker en og en kaffebønne, for å sikre at hver eneste én var modnet optimal.

– I motsetning til industrikaffe, der bønnene plukkes maskinelt. Uten hensyn til modningsgraden, sier fader Arne.

Samme dag

Når kaffebønnene er i hus i Parkgata i Ålesund brennes de så snart som mulig.

De anvender spesialutstyr av typen Giesen W15 til brenning av de ferske bønnene.

For dem som ikke har spesielt sterkt forhold til fagets kvalitetsstandarder på produksjonssiden, kan vi her viderebringe at firmaet opererer med såkalt tysk «spitzen-qualität». I alle fall tilstrekkelig til at Jacu bruker det i sin markedsføring.

For et par år siden trengte de større lokaler. Av dét behovet ble det generert mer markedsføring. For de tok over en større nedlagt trafostasjon, like ved byparken. Og mediene var på plass, og sørget for etterfølgende bildereportasjer.

Her var det plass til økt produksjon, men også et større lokale, der interesserte kan oppleve brenningen, og kjøpe seg en styrkende tår. Hver fredag har de åpent brenneri.

For å få all innredning etter eget hode, er alt interiør håndlaget, faktisk av dem selv. Og her er romslig nok til at de har hatt kunstutstilling.

Eget akademi

For den som stort sett hengir seg til den såkalte industrikaffen, er det kanskje ikke noen veldig enkel øvelse å finsikte mellom spesialvarianter, fra de mest eksotiske plukksteder, i ulike verdensdeler.

Anne Birte understreker at dette til dels kan være en øvingssak, på samme måte som vinsmaking. Derfor har Jacu forsøkt med sitt eget kaffeakademi, der de avholder kurs. De har også vært på besøk hos en rekke bedriftskunder.

En god del av forklaring på suksessen er at vi alle i familien har 'blodtype gründer'

– Som man forstår er oppbyggingen av eget merke en omfattende prosess. Og ikke noe jeg anbefaler for dem som mangler lidenskapen. Men er lidenskapen på plass, kan du nå de mest utrolige mål. Det har vel vi bevist, mener Anne Birte Bjørdal Hanken.

Ny styreleder

Men hva med firmaetableringens, merkevarebyggingens og markedsføringens mange intrikate krokveier og utfordringer, som ikke er berørt her? Alt dette som skal sørge for inntjening, og hindre at det lyder tomt og hult fra kassa?

Det hjelper vel lite om man er kunstnerisk på håret – for å stjele litt fra en hamsunsk vending – dersom bankens utlånssjef kan antas å ha stemningsleie i den mørkere del av skalaen, ved neste møte?

Avtroppende styreleder, Anne Birtes far Arne Bjørdal, er klar på at fremgangen til Jacu i stor grad har vært personavhengig.

Selv har han nettopp gått av som styrets leder. Han forklarer at Jacu står foran ytterligere vekst, og kanskje utenlandssatsing. Spisset leder- og økonomikompetanse har han derfor sett som en nødvendighet for å få til enda bedre kommersialisering.

– Markedssituasjonen fortoner seg lys, mener han.

Nettopp i denne situasjonen synes han det er riktig å ha vært pådriver for at bedriftsrådgiver Bente Storhaug Dahl kommer inn som ny styreleder. Hun har omfattende næringserfaring, og er partner i MRB Bedriftsrådgivning.

– En god del av forklaring på suksessen, og resultatene vi har nådd, er at vi alle i familien har «blodtype gründer».

Fra kioskdrift til eget merke

Jacu er en søramerikansk fugl. Den flyr over plantasjene, og livnærer seg av kaffebønner. Den er kresen i kosten. Bare de aller beste bønnene plukkes.
  • Slik fant kaffebrennerne i Ålesund sitt merkenavn.
  • Før firmaet fikk luft under vingene, jobbet Anne Birte Bjørdal Hanken som lærer i produktdesign på Borgund Folkehøgskole, utenfor Ålesund
  • Ektemannen Oliver Hanken, som har mastergrad innen skulpturell kunst, virket som lærer ved Ålesund kunstfagskole.
  • Styreformann, og pappa Arne Bjørdal jobbet som ingeniør.
  • Man skulle ha lov å anta at denne komboen ikke umiddelbart stikker seg frem som spesielt kompetent til å gjøre suksess på kvalitetskaffe.
  • Men så enkelt er historien ikke. Far Arnes kone, Britt, har nemlig lang erfaring med kioskdrift, før hun i 1988 begynte å selge spesialkaffe i et av kjøpesentrene i Ålesund. Hun hadde fagkompetansen de andre manglet.
  • Og suksess ble det, og på den grunnen er Jacu bygd. Arne selv har egentlig arbeidet mye med økonomi og markedserfaring, ettersom han i en 20-årsperiode satt i styret i Ørsta Stål, som har spilt stor rolle i bygdebyen på Søre Sunnmøre.
  • Anne Birte ble fasinert av morens forretningstalent og produktkjennskap når det gjaldt kaffe. Og resten er historie.
Powered by Labrador CMS