Nyskaping

Lang tradisjon for ­samarbeid om teknologi i norsk banknæring

Historen gjentar seg. Mens stadig flere banker nå samler seg rundt den DNB-utviklede betalingsappen Vipps, var det samarbeid mellom bankene og fagbevegelsen som førte til samling rundt BBS.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere konsernsjef i Kongsberg Gruppen og primus motor i Toppindustrisenteret Digital Norway, Walter Qvam, viste under et arrangment på Handelshøyskolen BI denne uken til dugnaden i bankbransjen den gangen bankene gikk sammen og innførte bankenes betalingssentral BBS på 70-tallet som i dag er et eget selskap under navnet Nets.

– Det som skjedde den gangen var helt unikt, sier Qvam, hvis de ikke hadde gått sammen og tenkt annerledes, hadde alle bankene hatt sine egne minibanker.

Man fryktet at hvis man ikke gjorde dette, ville de små bankene bli kjøpt opp. Og det ville kunne få store følger for lokalt næringsliv. Kulturen i bankbransjen er noe norsk arbeidsliv verdsetter høyt. Det er ikke uten grunn at LO er en stor eier i Sparebank1.

Fagbevegelsen var også med. Finansforbundet tok et aktivt valg og bestemte seg for å jobbe med ledelsen for å møte de teknologiske endringene i stedet for å sette seg på bakbeina.

– Man fryktet for konkurransedyktigheten til de små bankene. Uten BBS hadde vi ikke hatt råd til dem. Men nå tok næringen ut stordriftsfordelene ved den nye teknologien i fellesskap, sier Qvam.

I stedet for å konkurrere på teknologi skulle man konkurrere på bankopplevelse.

– Dette får vi til når vi bestemmer oss for det, sier Qvam, det er den norske modellen i praksis.

Samler seg om Vipps

Mens Nets er solgt til Danmark og nylig ble forsøkt kjøpt opp av det amerkanske private equity-fondet Hellman & Friedman LLC for om lag 33 milliarder danske kroner, er det Vipps næringen har samlet seg om denne gangen.

Tidligere i år ble sparebankstiftelsens mCASH-brukere invitert til å ta spranget over til Vipps, og denne uken meldte også Nordea overgang. Den svenske storbanken hadde frem til da tilbudt sine kunder digitale betalingstjenester gjennom den danske lederen for betalingstjenester i Norden, MobilePay.

MobilePay har vært Vipps største konkurrent. Da Vipps ble lansert rakk appen å bli godkjent i Apples appstore en måned før MobilePay og tok store deler av markedet i Norge.

Slaget i Norden er ikke helt over. Nylig inngikk MobilePay en stor kontrakt som gjorde appen utbredt i Finland. Og hvem de største nordiske varehandelaktørene, som for eksempel Ikea, går for, er ikke klart, men MobilePay innser nå at slaget om Norge er tapt. Ifølge E24 er også MobilePay-bruker Danske Bank i dialog med Vipps om en norsk distribusjonsavtale.

– Alt har pekt mot en konsolidering av markedet for mobilbetaling. Vi er glade for at det norske bankfelleskapet nå samler seg om en felles løsning i Vipps. Det gjør oss enda sterkere i møtet med den internasjonale konkurransen om mobilbetaling fremover, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

Konkurransen Garborg snakker om kommer til å bli beinhard. Både Amazon, Google og Apple har egne løsninger som går sømløst inn i nettgigantenes andre produkter og tjenester. De norske bankene som ikke først og fremst er ute etter å tjene penger på betalingstjenester ser muligheter i å kjenne til kundenes handlemønster. Det er dataene som er fremtidens gull.

Nordea Norge går inn som partnerbank og vil distribuere Vipps til sine kunder på lik linje med de andre bankene, men uten eierandeler i det nye Vipps-selskapet.

Vipps fikk nylig godkjennelse fra myndighetene for å etablere seg som eget selskap og har nå flyttet til egne lokaler sentralt i Oslo. Den nye organisasjonen jobber for fullt med å videreutvikle tjenestene i Vipps, både når det gjelder butikkbetaling og nettbetaling.

– Mange av våre kunder er allerede Vipps-brukere, men både vi i Nordea og Vipps har stort potensiale ut mot landets bedrifter. Vi ser frem til å være med på å utvikle framtidens mobile betalingsløsninger i Norges desidert største betalingsapp. Det vil komme våre kunder til gode, sier Storset.

Powered by Labrador CMS