Ledelse

Facebook­regler for ledere

Det gjelder litt andre kjøreregler for ledere enn for andre.

Publisert Sist oppdatert

De sosiale medienes åpenhet og gjennomsiktighet innebærer at den private og profesjonelle sfære smelter sammen i større grad enn tidligere. I løpet av et ørlite sekund kan det du har lagt ut på profilen din være på vei ut til kolleger, sjefer og medarbeidere.

En undersøkelse det danske magasinet Lederne har gjort blant bortimot 1800 ledere i Danmark viser at to tredjedeler av lederne benytter seg av sosiale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn. 69 prosent av de spurte svarer at de bruker sosiale medier til privat kontakt med venner og familie, men samtidig svarer 68 prosent at de aksepterer venneforespørsler fra kolleger og medarbeidere.

Dermed er de selv med på å viske ut grensen mellom privatlivet og arbeidslivet, skriver Lederne.

De samme rådene gjelder for alle som bruker sosiale medier, men særlig ledere har et ansvar for å holde seg til god takt og tone på nett, sier Morten Gade, lektor i digital design og kommunikation ved IT-Universitet i København og digital chef hos FDB til magasinet Lederne. Gade minner om at det forventes at ledere skal avspeile kulturen og situasjonen i virksomhetene de leder, også på nett. Det er eksempelvis ingen god idé å legge ut bilder fra ledergruppens middag på en dyr restaurant like etter en oppsigelsesrunde.

Lederne gir følgende tips til ledere som ferdes online:

  • Prøv å erstatte ordet «sosiale medier» med «tv» eller «radio». Kan du stå inne for statusoppdateringen din på Facebook hvis radio eller tv siterer deg derfra?
  • Ha et avklart forhold til hvem du vil være venn med og hvem du ikke vil være venn med.
  • Tenk igjennom om det er deler av ditt privatliv du ikke vil dele med den store offentligheten.
  • Oppdater og sorter innholdet på profilen din jevnlig, slik at du fremstår som en målrettet person med orden i sakene.
Powered by Labrador CMS