Ledelse

Gjør deg forstått

Du forklarer og informerer, men likevel misforstår folk. Andre har ikke hørt hva du har sagt.

Publisert Sist oppdatert
Dette er et problem alle ledere opplever fra tid til annen. Skal man bedre kommunikasjonen, handler det imidlertid ikke alltid om å finpusse det man selv har tenkt å si. Nøkkelen til all kommunikasjon er å lytte, skriver Chef.

Paradoksalt nok er det slik at man faktisk påvirker mennesker mer gjennom å lytte enn gjennom å snakke. Å virkelig lytte handler om å være nærværende og oppmerksom på den andre personen. Man må forsøke å ta inn, forstå og reflektere over det som sies.

Vær også oppmerksom på at kroppsspråket ditt sier like mye som munnen, om ikke mer. Stemme, ord og kroppsspråk må dra i samme retning for at man skal oppfattes som tydelig.

Når du har presentert hovedbudskapet ditt bør du sjekke at det har nådd frem til folk. Fortsett å spørre til du er sikker på at alle har forstått.

Powered by Labrador CMS