Ledelse

Lagarbeid løfter H&M

Den svenske motekjeden H&M har hatt en kursoppgang på 80 prosent. Mye av årsaken til suksessen ligger i lagarbeidet, mener svenske eksperter. Den svenske motekjeden H&M har hatt en kursoppgang på 80 prosent. Mye av årsaken til suksessen ligger i lagarbeidet, mener svenske eksperter.

Publisert Sist oppdatert

Den svenske kjeden kan triksene. De får til det andre drømmer om: Det står kø utenfor butikkene. For å få til det, har kjeden tydd til triks som gratis gavekort til de hundre første kundene i en ny butikk. En annen braksuksess nå i 2007 har vært kolleksjonen fra popikonet Madonna. Den løftet ifølge Affärsvärlden salget med nesten 30 prosent i mars måned.

I tillegg til at konsernet har knyttet til seg popstjerner og kjente designere på prosjektbasis, skal det foreligge planer om å etablere en mer eksklusiv butikklinje, pluss en satsing på damesko. Og - nå står også butikkåpninger i Kina, Russland og Japan for tur. H&M skal ifølge Affärsvärlden åpne 170 nye butikker i år, og som vanlig skjer dette uten at de låner en krone.

Alt i alt har alle de positive nyhetene ført til en eventyrlig børsoppgang for selskapet, som fra 22. mai 2006 til 23.april 2007 har hatt en kursoppgang på 80 prosent på Stockholmsbörsen. Skal man tro ekspertene det svenske magasinet har snakket med, ligger det imidlertid ingen ny strategi bak rekordhoppet. Konsernet kjører på den samme gamle strategien: Lagarbeid, effektivisering og nye butikker. I tillegg har de hatt litt flaks. Til og med været har gått deres vei denne våren, sier en analytiker.

H&M har alltid vært veldig sterke på lagarbeid. Både Rolf Karp, detaljhandelsanalytiker hos Öhman Fondkommisjon og Ingegerd Hadenius, tidligere analytiker, nå moteekspert og sjefsredaktør i Elle, trekker frem teamarbeid som en viktig årsak til fremgangen også denne gangen.

Ifølge Hadenius har teamarbeidet preget H&Ms fremgang ikke minst når det gjelder de populære spesialkolleksjonene med Karl Lagerfeld, Victor & Rolf og Madonna. Hun sier designsjefen er meget dyktig, men at fremgangen like mye skyldes markedsavdelingens arbeid.

- Det er også en av H&Ms styrker. De er veldig dyktige til å utvikle talenter og mange blir lenge i foretaket, sier hun.

H&M driver imidlertid i en risikofylt bransje. Både moter og nye butikk-konsepter kan slå feil. H&Ms største utfordring blir imidlertid å skulle overraske gang på gang, mener Hadenius.

Powered by Labrador CMS