Ledelse

Overser jobbsøkere

Glemt å svare jobbsøkere? Søkere bør behandles som kunder, med respekt.

Publisert Sist oppdatert
Jobbsøkere reagerer med skuffelse og sinne når arbeidsgivere ikke en gang gir dem svar på jobbsøknader. Noen ganger dreier det seg om søknader på eget initiativ, men det skjer også når bedrifter har annonsert etter folk, erfarer Dansk Erhverv.

Når Dansk Erhverv spør bedriftene hvorfor de «glemmer» å gi tilbakemelding til søkerne, unnskylder de seg med at de har det travelt. Det er imidlertid ikke godt nok, mener Anita Rosenstand, sjefkonsulent i Dans Erhverv, som viser til at man aldri ville behandlet kunder like respektløst.

- Det er ikke fair å behandle seriøse søkere på denne måten. Paradoksalt nok leter mange virksomheter høyt og lavt etter arbeidskraft, så det er til å undre seg over, at så mange ikke prioriterer høyere å gi søkere bedre behandling. Prisen for å ikke gjøre det er riper i bedriftens image, og det kan bli dyrt i det lange løp, sier Rosenstand til Jyllandsposten.

Powered by Labrador CMS