Nyskaping
Like mye omtalt internasjonalt som statsministeren
Norsk elbilforening har nesten like mange omtaler i internasjonale medier som statsminister Erna Solberg. – Verden ser mot Norge. Det må vi kapitalisere på, sier Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge.
Nordmenns forkjærlighet for elbiler får stor oppmerksomhet internasjonalt. Da Norsk elbilforening nylig presenterte de ferskeste salgstallene for nybilsalget i Norge, fikk økningen i elbilsalget enorm internasjonal oppmerksomhet.
Kort fortalt viste tallene at elbiler og ladbare hybrider i løpet av desember nådde hele 50 prosent av nybilsalget i Norge. Dette var ny rekord, og ser man kun på elbiler, utgjør disse nå 28 prosent av nybilsalget i Norge.
122 medier i 34 land
Dette legges merke til. Den første uken i januar fortalte 122 internasjonale nyhetsmedier i 34 land over hele verden historien om at elbilsalget i Norge hadde nådd nye høyder.
Det viser en analyse medieovervåkingsselskapet M-Brain har gjort på vegne av Norsk elbilforening.
Den samme uken var statsminister Erna Solberg på vei til besøk i USA og president Donald Trump. De fleste av oss husker nok hvordan presidenten i USA skrøt av Norge og at han gjerne skulle sett at flere nordmenn innvandret til landet.
Solberg fikk stor internasjonal oppmerksomhet både før og under sitt USA-besøk. Men i antall medieomtaler uken før Solberg møtte Trump, er altså Elbilforeningen nesten helt på linje – ja, trekker man fra antall omtaler i amerikanske medier, får elbil-Norge mer oppmerksomhet enn statsministeren i Norge.
Totalt 122 omtaler fikk Norsk elbilforening i internasjonale medier første uken i januar 2018. Statsminister Erna Solberg kunne samtidig innkassere 153 omtaler – men hele 82 av dem i Nord-Amerika. I Europa, Oseania, Asia og Afrika ble elbil-saken mer omtalt enn Solberg. Medier i tilsammen 34 ulike land omtalte Elbilforeningen den aktuelle uken, men Solberg skapte nyheter i 23 land.
– Tok helt av
Det er vanligvis generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening som målbærer den norske elbil-revolusjonen ute i den vide verden. Hun kan fortelle om at den forholdsvis lille medlemsforeningen har opplevd et enormt trøkk fra utenlandske medier de siste par årene.
Når vi i januar kunne fortelle om nye salgsrekorder for elbil, så tok det helt av
– Vi har ukentlig besøk av internasjonale medier som ønsker å lage reportasjer og innslag om «elbil-landet Norge». Når vi i januar kunne fortelle om nye salgsrekorder for elbil, så tok det helt av. De store nyhetsbyråene plukket opp saken, og jeg får presseklipp på språk ingen hos oss forstår og fra land jeg ikke trodde var særlig opptatt av norsk elbilpolitikk, forteller Bu.
Første uken i januar ble Christina Bu intervjuet av en rekke toneangivende internasjonale medier, deriblant New York Times, The Guardian, og nyhetsbyråene AFP og Reuters.
Blant noen av de mer eksotiske nyhetsmediene der de norske elbiltallene ble omtalt, kan nevnes i fleng:
«Dhaka Tribune» i Bangladesh, «Bilyonaryo» fra Filippinene, «DiemBao» i Vietnam, «The New Vision» i Uganda, «Uncova» fra Nigeria, «Zdopravy» i Tsjekkia og «Hürriyet» i Tyrkia.
– Vi må evne å kapitralisere
Administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, mener Norge nå må kjenne sin besøkelsestid, og benytte muligheten til kapitalisere på den store oppmerksomheten vi opplever blant annet gjennom elbil-bruken.
– Norge er verdensledende når det kommer til elektrisk mobilitet. Norge har den høyeste andelen av personlige elbiler i verden. Dette blir lagt merke til. Norske leverandører har også utviklet verdens første elektriske bilferge som har fått stor oppmerksomhet i utlandet. Verden ser mot Norge på disse områdene, det må vi kapitalisere på, sier Traaseth til Dagens Perspektiv.
Norge har en mulighet til å ta en internasjonal posisjon og lede utviklingen av innovative løsninger på globale problemstillinger
Teknologi som kan bidra til å redusere utslippene av klimagasser og samtidig øke verdiskapningen er en etterspurt vare. Norge har ifølge Traaseth et økosystem som gjør det gunstig for internasjonale og norske aktører å utvikle utslippsfrie transportløsninger for det fremtidige internasjonale markedet her i landet.
– Norge har en mulighet til å ta en internasjonal posisjon og lede utviklingen av innovative løsninger på globale problemstillinger. Vi må være tidlig ute og vise at vi kan implementere nye bærekraftige løsninger i større skala, hvis vi skal øke vår konkurranseevne internasjonalt, sier Anita Krohn Traaseth.
Christina Bu og Elbilforeningen håper nok på mer oppmerksomhet denne uken, da verdens elbilelite samles til toppmøte i Oslo torsdag og fredag.
Nordic EV Summit er en konferanse der myndigheter og ekspertise fra blant andre Kina, India, California og de nordiske landene, møter toppsjefer i Audi, Nissan og norsk oljebransje, for å diskutere veien til en fossilfri transportsektor, skriver Elbilforeningen i en pressemelding.