Samfunn
Maks en time med lekser optimalt
60-70 minutter om dagen. Det er den optimale tiden elever bør bruke på lekser. Blir det mer enn det, gir det seg ikke nødvendigvis utslag i bedre karakterer
Det er konklusjonen i en stor spanske studie av elever på ungdomskolen og videregående skole. Artikkelen er publisert i tidsskiftet Journal of Educational Psychology.
- Meg bekjent er det første gang man sporer en direkte sammenheng mellom mengden lekser og falige resultater, sier Andreas Rasch-Christensen som er skoleforsker ved Via University college i Horsens til Berlingske Tidende.
Forskere ved Oviedo Universitetet nord i Spania har spurt 7725 tenåringer i private og offentlige skoler hvor mye arbeid de gjør utenfor skolen. I snitt var elevene 14 år gamle, og en typisk elev gjorde daglig lekser i en til to timer i alle fag til sammen.
De spanske forskerne målte elevenes standpunktkaraterer i matematikk og naturfag med en standardtest og tok høyde for både elvenes tidligere karakterer i skolen og sosioøkonomisk bakgrunn.
- Våre data viser at det ikke er nødvendig å gi store mengder lekser, men det er viktig at leksene gis systematisk og regelmessig fordi det handler om å skape en god arbeidsdisiplin og fremelske selvstyring og selvstendig læring hos eleven, sier medforfatter av studien Javier Suarez-Alvarez.
Her er resultatene: Blant spanske elever som rapporterte om 60-70 minutter leksejobbing hver dag, er det en direkte sammenheng mellom standpunktkarakterer og tiden bruks på lekser. Jo mer lekser, desto bedre karakterer. Men om eleven rapporterte om 70-90 minutter med daglig hjemmearbeid, økte gevinsten i form av karakterer minimalt. Og ved 90-100 minutter begynte det faglige nivået å falle igjen.
Viktigere enn hvor mye tid som legges i lekselesingen er hvordan det jobbes med leksene. Elever som gjorde lekser alene, fikk 1,5 gang bedre resultater enn elever som gjorde lekser sammen med andre.
Forskjeller mellom land
I 2009 så OECD på forskjeller i lekselesing mellom en rekke forskjellige medlemsland. Her fant man ingen sammenheng mellom hvor mye lekser elevene gjør og hvordan de gjør det på standardiserte tester.
Funnet passet inn med det man observerte ute på skolene også. For lekselesing varierer, også mellom PISA-duksene. Mens Singapore gir elevene mye lekser, er det mindre leksejobbing i Finland. I snitt bruker elever i Singapore 11 timer, mens finske elever klarer seg med 3 timer på lekser i uken, altså mindre enn det anbefalte nivået fra den spanske studien ovenfor. Likevel var Finland blant de beste på PISA-undersøkelsen i 2012.
Men i en helt fersk studie fra OECDs analyseavdeling går det frem at lekselesing er en viktig forklaring på avvik i skoleresultater likevel, men bare innad i hvert enkelt land.
Forskerne tror det kan skyldes forskjeller i skolesystemet, enkelte systemer baserer seg mer på lekser enn andre. For Norge viste resultatene at det var en positiv sammenheng mellom ekstra leksejobbing og testresultater, men den var ikke statistisk signifikant.