Helse
Mange pasienter har fått erstatning etter tannbehandling
Norsk pasientskadeerstatning har de siste ti årene utbetalt 81 millioner kroner i erstatning til 1056 pasienter, som alle hadde blitt feilbehandlet hos privatpraktiserende tannleger.
I de fleste tilfeller går erstatningen til å rette opp den feilen som har blitt gjort.
Erstatningssakene som Norsk pasientskadeerstatning (NPE) mottar, dreier seg om skader etter mange former for behandling, ifølge rapporten «Ti år med privat helsetjeneste – tannbehandling».
– Årsakene til at pasienter får erstatning er at tannbehandlingen ikke har vært godt nok utført, og at dette har ført til en pasientskade, sier direktør Rolf Gunnar Jørstad i NPE i en pressemelding.
De fleste sakene gjelder kroneterapi og brobehandling.
Kan ofte rettes opp
Også rotbehandling, trekking av tenner, tannfylling og innsetting av implantat er behandlinger det klages på.
– Typiske eksempler på klagesaker er ufullstendige rotfyllinger, dårlig krone- og brotilpasning og mangelfull oppfølgning, gjerne gjennom flere år, sier Jørstad.
I de fleste saken der det utbetales erstatning er summene på mellom 5000 og 40.000 kroner.
– Heldigvis er det slik at de fleste tilfellene gjelder skader som kan rettes opp med riktig behandling, sier Jørstad.
Han syns det er fint at erstatningene som gis, dermed brukes for å hjelpe pasientene.
Mangler dokumentasjon
I nesten ti prosent av sakene som har fått medhold hos NPE, har manglende journalføring og dokumentasjon vært et problem.
Manglende journalføring kan føre til alvorlige konsekvenser for behandlingen.
– I sakene med mangelfull journalføring kan det være vanskelig for oss å vite hva slags behandling pasienten har fått, og hvordan den har vært utført, forteller Jørstad.
Fordi det oppstår tvil, får vanligvis erstatningssøkerne i disse sakene medhold. Dette til tross for at det kan være usikkerhet knyttet til om behandlingen har vært riktig eller ikke.
Manglende journalføring kan føre til alvorlige konsekvenser for behandlingen, understreker Jørstad.
Mangelfull dokumentasjon kan også føre til at pasientene får dårligere oppfølging.
Ser tegn til bedring
Ifølge Jørstad ser NPE en positiv utvikling i journalføringen i tannlegesakene.
– Vi mottar flere fyldige og mer informative journaler og dokumentasjon. Dette er bra både for pasientene og av hensyn til vurdering i erstatningssakene, sier han.
Pasienter har kunnet søke om erstatning også for behandlinger i den private helsetjenesten siden 2009. På disse ti årene har NPA mottatt totalt 5518 slike erstatningssaker. Sakene fra privat helsetjeneste utgjør 13 prosent av alle sakene NPE behandler.
58 prosent av sakene fra den private helsetjenesten dreier seg om tannbehandling.
Ifølge rapporten er gjennomsnittsalderen på skadetidspunktet 47 år, med størst flertall aldersmessig mellom 40 og 60 år.
Flertallet av dem som søker om erstatning er kvinner, med en andel på 65 prosent. 35 prosent av søkerne er menn.