Coop
Med Carrefour på laget styrker COOP sin norske posisjon
COOPs samarbeidsavtale med den franske dagligvarekjeden Carrefour er spennende – av flere grunner, skriver Tor Wallin Andreassen.
Tor Wallin Andreassen er professor og leder av DIG-senteret ved Norges Handelshøyskole.
SYNSPUNKT. Dagens Næringsliv informerte 7. oktober om COOPs samarbeidsavtale* med den franske dagligvarekjeden Carrefour. Min umiddelbare reaksjon er at dette er spennende – av flere grunner.
For det første er COOP inne i en god periode med en rekke innovasjoner som for eksempel COOP Pay, utvidede åpningstider i helgene, døgnåpne, heldigitale butikker noen steder, og netthandel med hjemkjøring av varer til 80 prosent av befolkningen sammen med Posten. Fellesnevneren for disse innovasjonene er at de er av verdi for kundene. Carrefour-avtalen føyer seg inn i denne gode innovasjons-driven.
For det andre vil COOP med Carrefour, som er en av ti største dagligvarekjedene i Europa, få tilgang på nye varer og merker som mange kunder kjenner igjen fra reiser i Europa før pandemien. Slik sett blir dette et hyggelig gjenbesøk. Men mest av alt betyr det at COOP kan differensiere seg i varesortimentet. En god løsning vil være at de plukker Carrefour-produkter og tilpasser dem til sine ulike butikkonsepter: Mega, Obs, Extra, Prix, og Matkroken. Tanken er at produktene underbygger konseptene: mye/lite service, høye/lave priser, eller stort/lite vareutvalg.
For det tredje vil COOP får større lokal forhandlingskraft ved innkjøp. Dette vil utfordre Norgesgruppen som til nå, i følge Konkurransetilsynet, har hatt de beste innkjøpsprisene. I praksis betyr dette at COOP vil øke sine marginer og dermed fortjeneste. Mens Norgesgruppen sender overskuddet til sine eiere, sender COOP sitt overskudd til sine medlemmer - det siste er «litt mer innafor» enn det første fra en kundes ståsted.
Resultatet av alt dette er at COOP blir oppfattet som mer innovative og mer attraktive i markedet. Kundeeffekten av økt attraktivitet er at de tiltrekker seg nye kunder og øker gjenkjøpsraten hos eksisterende kunder – noe som vil gi økt markedsandel. I de siste Nielsen-målingene har vi sett at Rema 1000 lekker kunder til KIWI og Extra.
Med Carrefour på COOP-laget må vi anta at denne trenden fortsetter om den ikke akselererer. Dette kan, om REMA ikke gjør noe kraftig på kundesiden, sende dem inn i en dødsspiral. Et mulig scenario er da at Reitan-familien sier at nok er nok og ringer til Goldman Sachs med beskjed om å finne en kjøper til en pris som er akseptabel. Kan det bety at Lidl kommer tilbake til Norge?
*COOP er en partner i DIG-senteret