Nyskaping
Med glatt hud på vei mot stjernene
Vemund Eldegard har knapt fylt 20 år. Men allerede nå selger hans egenproduserte smike- og hudpleieprodukter og på verdensmarkedet. Selv skuespilleren Emma Watson, som fikk stjernestatus etter Harry Potter-filmene, skryter av Elde Cosmetics.
– Det har vært som en drøm som er gått i oppfyllelse, sier den unge gründeren.
Han kan nok være ung, Vemund Eldegard, men har snakker overbevisende om både forretningsidé og strategiske valg, ord som ungdommer på hans alder vanligvis ikke har noe forhold til.
På mange måter representerer Eldegard selve kjernen i det som skal til for å lykkes som gründer. Hans egen frustrasjon ved ikke å finne noe han hadde bruk for, ble omsatt til en forretningsidé.
– Det hele startet med noe jeg slet med som 14-15–åring. Jeg hadde hormonelle hudproblemer og brukte mye tid og penger på å finne milde og naturlige hudpleieprodukter. Men det var ingenting som passet for min sensitive hud, forteller Eldegard.
– Jeg ble mer og mer opptatt av økologiske produkter, men oppdaget at det ikke fantes noe slikt i Norge den gangen.
Oppmerksomhet
Eldegards frustrasjon ledet til at han begynte å lese seg opp på ingredienser, kjemi og produksjon. Han gjorde masse research og tok kurs for å lære hvordan en lage hudkremer. Og så begynte han å trikse og mikse med ingredienser og råvarer, som han selv sier.
– Jeg laget hudkremer uten konserveringsmidler og parfyme som fungerte veldig bra for min sensitive hud.
Den gang bodde Vemund Eldegard hjemme i Førde i Sogn og Fjordane, og det tok ikke lang tid før moren ble interessert og begynte å bestille egne kremer tilpasset hennes hud. Venner ble også raskt interessert i det han laget og tok til å kjøpe små krukker med hans kremer for en billig penge.
Derfra balte det på seg. I mai 2014 fikk han lokalavisen, Firda, på besøk. De laget en firesidersreportasje og la ut en mye sett video på nett. Over natten ble hans kremer kjent i fylket, og da tok det ikke lang tid før lokale butikker henvendte seg og la inn bestillinger.
– Plutselig var det blitt business av dette, og jeg måtte finne ut om det var dette jeg ville gjøre.
Svaret han kom frem til, gir seg selv nå i ettertid. I dag er han selv ikke i tvil om at han har skapt en god forretningsidé. Det økonomiske grunnlaget for å gå videre med ideen ble lagt av butikkene i Sogn & Fjordane som begynte å føre Eldegards produkter. Deretter gikk han bredt ut og laget en sosial profil som fikk mye oppmerksomhet. Spesielt Instagram ble en kanal som skapte interesse for produktene hans.
Gjør alt selv
Vemund Eldegard har stått for alt selv, produktutvikling og -design, strategiske valg, markedsføring, merkevarebygging på sosiale medier og salg. Som han forklarer, gir hans bakgrunn fra media og kommunikasjon i videregående skole ham et godt utgangspunkt for å kunne bygge en enhetlig tanke som kommunisere verdigrunnlaget til bedriften.
– Jeg har alltid brent for design, og det var derfor naturlig at jeg også utviklet den siden av produksjonen selv. Jeg har samarbeidet med forskere i utlandet for å få sertifisert mine produkter, men ellers har jeg gjort alt selv.
På mange måte var det tilfeldig at Vemund Eldegard skulle bygge en forretningsvirksomhet rundt hudpleieprodukter, men som han sier har han alltid hatt lyst til å starte for seg selv. Og så ville han jobbe med noe som kunne gi ham muligheter til å utfolde seg kreativt.
– Før jeg kom i gang med Elde Cosmetics, drømte jeg om å bli alt fra arkitekt til å bli sjefsredaktør i et magasin, forteller Eldegard.
Siden oppstart har han vært opptatt av å ha tett kontakt med kundene for å finne ut hva de har behov for. Sommeren 2015 åpnet han en popup-butikk på Aker Brygge i Oslo. Der fikk kundene velge mellom et utvalg av hans produkter. Vemund Eldegard brukte butikken til å undersøke hva kundene vil ha istedenfor å benytte et markedsundersøkelsesbyrå.
– Butikken i Oslo var åpen i 32 dager og ble brukt som et springbrett mot resten av Norge og verden for øvrig, sier Eldegard.
Fortsatt vekst
Allerede i 2015 ble hans produkter solgt i 30 butikker i Norge. Året etter var tallet steget til 30 og per i dag fører 60 butikker hudpleieproduktene og makeupen til Elde Cosmetics. I tillegg selger Eldegard mye i Storbritannia, USA og Canada. Også land som Spania, Hongkong, Sverige og Tyskland er i ferd med å omfavne hans produkter.
– For ikke lenge siden fikk vi en avtale med en norsk distributør som har et stort kunderegister. Nå håper jeg at vi fortsetter å vokse i et enda større tempo og kan ta i bruk distribusjonsnettet til fulle.
Vemund Eldegard bor i Bergen, men produksjonen skjer fortsatt i Førde. Hver fjerde uke reiser han til Førde for å produsere, merke og pakke sitt sortiment av kremer og andre produkter. I dag har selskapet i tillegg en markedssjef ansatt i full tid og henter også inn to ekstrahjelpere under produksjonen.
Allerede året etter oppstart hadde Elde Cosmetics overskudd. I 2016 omsatte selskapet for 790.000 kroner og kunne notere et overskudd på 116.000. I år forventer Eldegard en vesentlig høyere omsetning, men vet ikke om det blir noe særlig overskudd. Det meste er blitt pløyd tilbake i bedriften.
– Vi har klart det over all forventning så langt, men nå må vi ha mer kapital for veien videre, bemerke Vemund Eldegard. Han er allerede i kontakt med eksterne investorer og ser for seg at han må hente inn et sted mellom 2 til 5 millioner kroner.
Unggutten fra Førde har hatt en flying start. Det at en stjerne som Emma Watson har trukket frem hans produkter i et intervju med «Into the Gloss», et av verdens største magasin for hår, sminke og skjønnhet, har ikke akkurat vært noen ulempe.