Aktuelt
Mediebarometeret: Fall for TV, mer på nett
Både papiraviser og nettaviser har nedgang i lesertallet. Det er første gang siden målingen startet i 2002 at nettavisene har tilbakegang.
Mens 54 prosent av befolkningen mellom 9 og 79 år leste nettaviser på en gjennomsnittsdag i 2014, sank tallet til 51 prosent i 2015, ifølge mediebarometeret til Statistisk sentralbyrå.
For papiraviser faller tallet fra 49 til 42 prosent. Med noen få unntak har denne andelen falt i mange år, fra å ha ligget på 84 prosent i 1997. Det totale avistallet har falt 75 prosent i 2014 til 72 prosent i 2015. Halvparten av oss hadde abonnement på papiravis i 2015, mens 12 prosent hadde abonnement på nettavis.
Fall for TV
Også TV opplever fall. I flere år lå andelen som ser TV på en gjennomsnittsdag på over 80 prosent. Fra 2014 til 2015 sank tallet fra 74 til 67 prosent.
– Nedgangen gjelder både menn og kvinner og alle aldersgrupper. TV-seing via internett, det vil si at man ser på TV-programmer som vises på internett samtidig som de vises i de ordinære TV-sendingene, er foreløpig ingen reell konkurrent til vanlig TV-seing, skriver SSB.
Mer på nett
For nettbruk totalt er tallet omtrent undret. Andelen på 87 prosent i 2015 er en nedgang på marginale 1 prosentpoeng fra året før. Tiden vi bruker på internett har økt noe, fra 120 minutter i 2014 til 127 minutter i 2015.
– Aldri før har befolkningen brukt så mye tid i gjennomsnitt på nettet per dag. Økningen gjelder både menn og kvinner, og for alle mellom 9 og 44 år. Det er personer mellom 16 og 24 år som er de ivrigste brukerne, med 3 timer og 33 minutter per døgn, skriver SSB.
På en gjennomsnittsdag var 70 prosent innom Facebook og 44 prosent innom andre sosiale medier. Bruken har økt betydelig de siste årene.