Næringsliv

Mindre spam uten alfa­krøll

Stadig flere bedrifter justerer e-postadressen sin for å slippe spam. Det gir resultater.

Publisert Sist oppdatert

Mange bedrifter og organisasjoner er blitt mer restriktive med å legge ut de ansattes e-postadresser på sine nettsider. Og stadig flere av de som gjør det, forvansker adressene, sier Ivar Rusten i Ikomm.

Selskapet håndterer it-drift og systemløsninger for en rekke kunder og har god oversikt over kundenes datavaner.

- Når man skriver e-postadressen sin med ord og tegn som må tolkes før den brukes aktivt, gjør man det vanskeligere for dem som samler slike adresser til lister de selger videre, sier Rusten.

Det vanligste er å erstatte alfakrøllen med bokstavene «at» i en parentes, for eksempel tormod(at)ikomm i stedet for tormod@ikomm.

- @ er jo et gammelt tegn som betyr «at» på engelsk, og «hos», «på» eller «ved» på norsk, ifølge Wikipedia, sier Rusten.

Mye søppelpost.

Avsenderne av søppelpost er gjerne bedrifter som vil selge produkter eller tjenester. De er avhengig av at innsamlingen av epostadresser er lettvint og billig.

- Hvis de som lager og selger adresselister må tolke hver adresse før den skrives inn, øker sjansen for at de gir opp, sier Rusten.

Mengden spam har økt med 15 til 20 prosent de siste to-tre årene, men så ut til å stabilisere seg i 2008, ifølge Ikomm.

- Mer enn 90 prosent av all e-post som kundene våre mottar er søppelpost, så det er viktig å ha en antispam-løsning som stopper slik mail før den når e-postserveren, sier Rusten.

Stjeler tid og plass.

En av dem som har forvansket e-postadressen sin, er generalsekretær Per Morten Hoff i IKT Norge.

- Spam stjeler tid og lagringsplass og koster samfunnet mange titalls millioner kroner i effektivitetstap, sier Hoff.

I tillegg er det en skjult sikkerhetsrisiko ved at ondsinnet programvare kan bli lurt inn i PC-en, påpeker han.

- Spam er søppel, og søppel er det ingen av oss som vil ha flytende rundt, sier Per Morten Hoff.

Powered by Labrador CMS