Samfunn
Mindre tidssløsing for 40.000 statsansatte
En ny app gjør staten mer effektiv, ved at ansatte kan logge arbeidstid, søke fravær og registrere sykefravær direkte på mobilen. Dermed får statlige medarbeidere en enklere hverdag med mer tid til viktige kjerneoppgaver.
Denne uken lanserte Direktoratet for økonomistyring (DFØ) nyvinningen for finansminister Siv Jensen og moderniseringsminister Jan Tore Sanner, som begge fikk teste hvordan mobilappen fungerer. Sanner benyttet samtidig anledningen til å gi DFØ en tidstyvdusør for å ha kuttet registreringstiden for ansatte med opptil 80 prosent.
– Enklere tidsregistrering betyr at ansatte kan bruke mer tid på faglige oppgaver og tjenester til brukerne. For staten samlet betyr det at flere titalls årsverk i administrasjon kan frigjøres til viktigere oppgavene, skrøt Sanner.
Frigjør 90 årsverk
Undersøkelser som DFØ har gjort, viser at brukerne bruker opptil 80 prosent mindre tid på å registrere timer i appen fremfor å gjøre det i en egen portal på pc-en. Det frigjør rundt 90 årsverk i staten, noe finansministeren er godt fornøyd med.
- DFØ har identifisert hva de kan gjøre for å forenkle arbeidsformen og gjøre hverdagen enklere for statsansatte. Dette gjør det lettere for staten og statsansatte å sikre at tiden blir brukt på de riktige tingene, og man unngår tidssløsing, sier finansminister Siv Jensen.
Norge er foregangsland
Med DFØs app kan 40.000 statsansatte føre timer, få oversikt over fravær og søke om fri. Etter hvert vil det også bli mulig å fylle ut reiseregninger og laste ned alle bilag direkte fra mobilen til systemet som behandler reiseregningene.
– Vi har lyttet til våre kolleger i staten, og kan nå presentere et produkt vi er veldig stolte av. Det er med på å forenkle og forbedre hverdagen til mange tusen statsansatte. Det er også gledelig at Norge her er et foregangsland, verken Sverige eller Danmark har begynt å tenke på app-registrering, sier Øystein Børmer, direktør i DFØ.
I tillegg lanserer DFØ også en løsning som gjør det mulig for hver enkelt å registrere og synliggjøre hva de bruker tiden på. Tidsbruken registreres i samme system hvor man fører timer, og man unngår dermed dobbeltregistrering.